Oppositie roept op tot protest

In een YouTube-video roepen kamerleden van oppositiepartijen PvdA, SP, GroenLinks en D66 studenten op om 12 april opnieuw te gaan demonstreren tegen de langstudeerboete. “Het is één voor twaalf.”

De Tweede Kamer debatteert half april voor de laatste keer over de langstudeerwet van staatssecretaris Zijlstra. Wie meer dan een jaar studievertraging oploopt gaat – als het kabinet zijn zin krijgt – bijna vijfduizend euro collegegeld betalen. Die maatregel moet per 1 september ingaan en geldt ook voor de huidige studenten die al studievertraging hebben opgelopen.

“Hoe meer studenten komen protesteren, hoe groter de kans dat de regering het plan moet intrekken”, zegt SP-kamerlid Jasper van Dijk in het filmpje. Volgens de oppositie worden vooral ambitieuze studenten door de maatregelen getroffen.

De demonstratie op het Plein in Den Haag wordt georganiseerd door Studenten in actie. Op Facebook-pagina geven bijna driehonderd studenten aan dat zij zullen komen demonsteren. Maar er zijn er ook tientallen die laten weten dat ze niet kunnen komen vanwege tentamens of stage.

In januari stonden twintigduizend studenten op het Haagse Malieveld om de staatssecretaris ervan te overtuigen zijn plannen van tafel te halen. Ook hoogleraren protesteerden, maar het leverde vooralsnog niets op.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: protest