Orca in actie voor kinderen in krachtwijken

Rennende kinderen en aanmoedigende studenten van de roeivereniging Orca. Dit was 7 april het beeld bij een mini estafette op de parkschool in Lombok. De school doet mee aan een project van stichting Move. De stichting werkt actief samen met studentensportverenigingen. Stichting Move is ook het goede doel waar het geld naar toe gaat wat wordt opgehaald bij de UU Estafette Marathon.

De kinderen van groep zes van de parkschool komen kletsend en rennend het schoolplein af en nemen plaats op de banken in het Molenpark in Lombok. Een groep van ongeveer twaalf Orca leden begeleiden het project. Ze hebben het park versierd met ballonnen, de pylonen voor het zaklopen en skippyballen hebben ze vast neergezet en ook de tekeningen van de basisschoolkinderen hangen vrolijk om de voetbalkooi heen. De kinderen maakten eerder namelijk tekeningen van het mooiste plekje in Lombok. “Sommige kinderen tekenden ook hun eigen huis”, zegt Orca-lid Lisanne lachend.

Stichting Move werkt samen met woningbouwcorporaties, de scholen en studentenverenigingen om krachtwijken te verbeteren. “Wij zorgen ervoor dat verschillende instanties elkaar vinden en dat er budget vrijkomt”, vertelt Jasmijn Peskens, projectcoördinator bij stichting Move. “De eer gaat natuurlijk naar de student”, vertelt Peskens.“Zij bedenken de plannen en voeren ze ook daadwerkelijk uit, maar wij coördineren het, denken mee en zorgen ervoor dat er budget voor komt.” Het doel van dit project is om te laten zien dat de kinderen zelf iets kunt betekenen in hun wijk. “Wij geven het voorzetje en hopen dat de kinderen het stokje overnemen om hun wijk te verbeteren.”

Stichting Move is aan aantal jaren geleden opgezet vanuit studentensportvereniging Orca. Inmiddels is de stichting onafhankelijk en worden ze gefinancierd uit allerlei fondsen, waaronder het Oranje Fonds. Orca is nog steeds erg actief en de commissie ‘sport op school’ doet vaak mee aan dit soort projecten. Orca is echter niet de enige vereniging die vandaag meehelpt met een estafette op een basisschool, ook Beat It en USAC zijn in andere wijken van Utrecht bezig met dit project.

De studenten van Orca zijn allemaal erg enthousiast. “Het is leuk om iets te doen met kinderen en ook de hoofdprijs stimuleert de kinderen”, zegt Orca-lid Annemarte nadat ze bekend heeft gemaakt dat de winnende teams uit groep zes en zeven een dagje mee mogen roeien bij de vereniging.“Veel kinderen hier sporten niet buiten school daarom zijn dit soort initiatieven belangrijk”, zegt sportleraar van de school. Eén keer een estafette verandert bij de kinderen niet meteen het gebrek aan sport. Het laat volgens project coördinator Peskens wel zien dat je met weinig middelen toch een leuke en actieve middag kan hebben.

Er zitten vier kinderen in een team en de teams hebben elk een begeleider. Karim springt juichend op wanneer zijn naam wordt genoemd en hij samen in het groepje met Senna komt te zitten. De vier teams overleggen de strategie en verschijnen na enkele minuten op de startlijn. Orca- leden Lisanna en Hendrik leggen de regels van de estafette uit en geven het startsein. Een fotograaf maakt foto’s van de rennende kinderen. De mooiste foto komt ergens op een gebouw in Lombok te hangen om deze actie een blijvend beeld te geven in de wijk. Na de estafette mogen de kinderen nog zaklopen en skippyballen tegen elkaar. Iedereen krijgt na afloop een certificaat voor hun deelname en de winnende teams kijken uit naar hun dagje roeien.

“Op deze manier komen de studenten met een heel ander soort mensen in aanraking dan gewoonlijk”, vertelt Peskens over de samenwerking van studenten met kinderen. “Het is leuk om dit erbij te doen”, zegt Orca-lid Guus die toproeier is bij de vereniging.“Ik roei ongeveer zeven dagen per week en ik houd me aan een strak schema, maar dit doe ik er graag nog bij.” Ook bestuurslid Willemijn is aanwezig. “Wat een leuke commissie is dit! Mag ik vanaf nu de nieuwsbrief ontvangen?”, vraagt ze nadat de eerste klas een succesvolle estafette heeft gehad.

Stichting Move zorgde eerder al voor de versiering van twee flats in Zuilen. De gebouwen werden opgeleukt met muurvullende tekeningen van de leerlingen van basisschool De Cirkel. Het volgende project waar Orca aan mee gaat werken is een project in Hoograven, waarbij kinderen de bankjes in het park mogen beschilderen. Stichting Move is momenteel bezig met het opzetten van projecten in andere studentensteden zoals Leiden, Amsterdam en Rotterdam. Het geld dat wordt opgehaald bij de UU Estafette Marathon wordt gebruikt voor het voortbestaan van de stichting. “Het gebruik van de fondsen kan ook niet eeuwig doorgaan en daarom is het belangrijk dat we ons zelf kunnen financieren.”

Tessa Glijn