OU vangnet afgevallen studenten

De Open Universiteit wil nadere afspraken met staatssecretaris Zijlstra over haar ‘vangnetfunctie’. Volgens de instelling is dat nodig nu aan andere universiteiten vaker mag worden geselecteerd.

In tegenstelling tot andere universiteiten stelt de OU geen enkele eis aan de vooropleiding van studenten. Ze is daarmee een goed alternatief voor wie elders buiten de boot valt of vertraging heeft opgelopen, stelde scheidend collegevoorzitter Theo Bovens tijdens de opening van het nieuwe academische jaar. “Elk selectief onderwijssysteem heeft een goed functionerend vangnet nodig.” Al moet dat volgens hem niet worden verward met een “hangmat”.

Bovens maakt zich ook zorgen over de positie van deeltijdstudenten. Hij is het oneens met staatssecretaris Zijlstra die vindt dat zij net zo snel moeten studeren als voltijdstudenten. “Bij de OU  is tempo- en tijdonafhankelijk studeren niet meer dan normaal”, werpt hij tegen. “De combinatie werken en studeren, of zorg en studie, is op meer dan 97 procent van onze studenten van toepassing.” Niettemin zijn de rendementen van de instelling volgens hem goed, net als de studentenoordelen.

Vandaag opende de OU op Schiermonnikoog alvast het academisch jaar. De instelling greep daarvoor de start van een aantal nieuwe studenten uit Schiermonnikoog en Wassenaar aan. Volgens de OU waren dit de laatste Nederlandse gemeenten zonder OU-studenten.