Oude manuscripten online gezet

Studenten en onderzoekers kunnen sinds kort makkelijker onderzoek doen naar oude bronnen. De Universiteitsbibliotheek Utrecht heeft duizenden oude manuscripten, kaarten en boeken uit de kluis gehaald en op internet gezet.

De bijzondere collecties staan op deze site. Op de site staan momenteel ongeveer 5000 stukken, in totaal zo’n 1 miljoen pagina’s. De UB heeft vier kernthema's gekozen bij het ontsluiten van het materiaal. Dat zijn: Utrecht in de wereld, Op zoek naar God, Hemel en aarde en Lichaam en geest. In mei wordt een tentoonstelling gehouden over de collectie, met onder meer aandacht voor de herontdekking van de oudste Hindoestaanse grammatica.

De collectie wordt bij de UB ingescand met behulp van een digitale kleurenscanner, vertelt Bart Jaski, conservator handschriften van de Universiteitsbibliotheek Utrecht. Jaski: “Stukken die vanwege ouderdom te broos zijn, worden gefotografeerd.”

Het digitaliseringproces is nog lang niet afgerond. “We hebben nog maar een fractie van wat we hebben ingescand”, vertelt Jaski. De Utrechtse Universiteitsbibliotheek beheert momenteel ruim 130.000 gedrukte werken van vóór 1801 en circa één miljoen boeken uit de 19de eeuw.

Conservatoren Marco van Egmond en Bart Jaski werden deze week geïnterviewd door RTV Utrecht. Bekijk het item hier.