Ouders zoek? Ga maar lenen

Staatssecretaris Zijlstra houdt voet bij stuk: wie gebrouilleerd is met zijn ouders of niet weet waar ze uithangen, krijgt straks geen aanvullende beurs meer, maar kan lenen om zijn studie te bekostigen. Hij wil freerider-gedrag voorkomen.

CDA-kamerlid Sander de Rouwe vroeg de staatssecretaris woensdag of hij studenten met niet-traceerbare ouders niet toch een aanvullende beurs moet geven. Weigerachtige ouders kun je misschien nog via de rechter aanpakken, overwoog hij. Maar onvindbare ouders? Hij kreeg bijval van PvdA, D66, GroenLinks, SP en de ChristenUnie.

Maar volgens Zijlstra zijn de tijden veranderd en kunnen studenten tegenwoordig een studielening afsluiten als hun ouders onvindbaar zijn of niet willen betalen. Dat scheelt de overheid flink wat geld. Jaarlijks krijgen 3800 studenten in deze situatie een aanvullende beurs van DUO. Bovendien zijn daar tien werknemers voor in dienst.

Studenten die geen contact hebben met hun ouders, kunnen inderdaad overwegen naar de rechter te stappen om een ouderbijdrage af te dwingen, bevestigde Zijlstra. Hij vindt dat deze studenten zelf verantwoordelijk zijn voor de relatie met hun ouders. Ze kunnen kiezen: of naar de rechter of een studielening. “Dat is misschien pijnlijk, maar als overheid moet je niet alles willen oplossen.”

Bovendien is het onderscheid tussen verdwenen en weigerachtige ouders niet altijd even duidelijk, volgens Zijlstra. Het komt voor dat het adres van ouders in het buitenland bekend is, maar dat zij niet reageren op post van DUO. Daarvoor wil Zijlstra niet opdraaien.

Hoger Onderwijs Persbureau