Parnassos sluit De Salon en schrapt Uithofcursussen

Het is gedaan met de cursussen beeldhouwen, boetseren, keramiek/draaien, olieverf schilderen en kleding maken. Zuur, zegt directeur Marieke van Merriënboer van Cultuurcentrum Parnassos. “Maar zeker zo zuur is de sluiting van De Salon in De Uithof.”  Parnassos verlaat per 1 januari 2011 De Uithof.

De Hogeschool Utrecht besloot dit voorjaar niet meer financieel bij te dragen aan Parnassos. Meer HU-geld zou naar Olympos gaan, omdat er meer hogeschoolstudenten sporten dan participeren in de kunsten. “Daardoor verliezen wij 10 procent van onze totale subsidie plus cursusgelden van hogeschoolstudenten die geen les meer bij ons willen volgen, omdat we te duur voor ze zijn geworden”, zegt Van Merriënboer. Daarbovenop kwam de bezuiniging van het college van bestuur die alle universitaire onderdelen trof.

Volgens de directeur restte de culturele instelling niets anders dan zich terug te trekken in haar pand in de Kruisstraat. “En daar is geen ruimte voor alle cursussen die in De Uithof werden gegeven. Voor boetseren en keramiek heb je ovens nodig, voor beeldhouwen veel ruimte. Olieverf is minder makkelijk schoon te maken dan verven met acryl dus viel de keuze op de laatste verfsoort. En hoewel kleding maken net als de andere wegbezuinigde cursussen heel populair is, is het een ambacht en geen kunstuiting. Het gevolg is natuurlijk wel dat ons aanbod verschraalt en wat wordt wegbezuinigd, niet meer terugkomt.”

Van Merriënboer zegt dat Parnassos geen andere keuze had. “Het klopt dat de maatregel haaks op het oude voornemen van de universiteit staat om meer sociaal culturele activiteiten te ontplooien in De Uithof. Daarom vind ik het ook extra zuur dat De Salon dichtgaat. Daar komen studenten bijeen, worden werkgroepafspraken gemaakt of zitten studenten te studeren. Ik probeer al jaren om daar een echt cultuurcafé van te maken zoals het studentencafé in Parnassos, maar daar kreeg ik de handen niet voor op elkaar bij de afdeling huisvesting en het college.”

Parnassos heeft nu een begroting van anderhalf miljoen. “Daarvan komt 900.000 euro van het college van bestuur, maar 500.000 gaat linea recta terug voor huur (450.000 euro) en gedwongen winkelnering voor ICT-ondersteuning, P&O en het Administratief Service Centrum. Ik vraag me regelmatig af of dat niet goedkoper kan.”

GK