Paul Ziche en Marjo van Koppen zijn de docenten van het jaar

Vereerd, zo voelen hoogleraar Paul Ziche (rechts op foto) en docent-onderzoeker Marjo van Koppen (links) zich allebei nadat ze aan het einde van de Onderwijsparade vandaag werden uitgeroepen tot respectievelijk Docent van het Jaar en het Jong Docenttalent. Beide docenten zijn afkomstig uit de faculteit Geesteswetenschappen: hoogleraar Paul Ziche van Wijsbegeerte en docent-onderzoeker Marjo van Koppen van Nederlands.

Van Koppen roemde het vele werk dat studievereniging Awater er voor over heeft gehad om haar voor te dragen als Jong Docenttalent en Ziche vindt dat de prestigieuze prijs niet alleen voor hem is bestemd maar ook toekomt aan FUF, de studievereniging die hem heeft voorgedragen.

Ziche

Paul Ziche werkt nog maar twee jaar aan de Universiteit Utrecht en nu al werd hij door studievereniging FUF (Faculteitsvereniging Utrechtse Filosofiestudenten) voorgedragen als Docent van het Jaar. Ziche is hoogleraar Geschiedenis van de Nieuwere Wijsbegeerte. Na zijn studie Natuurkunde in Duitsland en zijn master Filosofie in Oxford, is hij gepromoveerd in onderzoek naar wiskundige en natuurkundige modellen in de filosofie, schrijft de jury in haar rapport. ‘Hij richt zich daarbij op zowel de theorie als op het toepassen ervan door middel van goede voorbeelden. Paul Ziche heeft zich dan ook de afgelopen twee jaren enorm ingezet voor interdisciplinaire zienswijze van het wijsgerig onderwijs. Hij is een topdocent die studenten stimuleert kritisch naar zichzelf te kijken en theorieën uit het verleden toe te passen in voorbeelden uit het heden.’

Studievereniging FUF heeft Ziche voorgedragen omdat zijn colleges bijzonder zijn doordat hij filosofen en hun ideeën kleur weet te geven en daarmee filosoferen dichterbij brengt. De nadruk in zijn colleges ligt daarbij op het eigen maken van het gedachtegoed, op discussie en het creatief omgaan met teksten. Bijzonder daarbij is dat hij de grenzen van zijn vakgebied overtreedt door studenten buiten de bestaande kaders te laten denken. Hij zoekt continu naar dwarsverbanden tussen de filosofie en andere wetenschappen, wat zeer door de studenten wordt gewaardeerd.

Ziche kwam speciaal van de Universiteit van München naar Utrecht omdat hij hier kon doen waar hij in Duitsland de kans niet toe kreeg: “Deze baan sluit zo goed aan bij mijn wensen. Ik wilde graag interdisciplinaire cursussen ontwikkelen en dat doe ik hier."

Van Koppen

Ook talent Marjo van Koppen (33) heeft nog niet zo lang een contract bij de UU. Ook zij werkt pas sinds 2008 als docent, maar is al sinds 2005 verbonden aan de UU als postdoc. Ze heeft zich in twee jaar tijd populair gemaakt bij de studenten Nederlands. Ze is voorgedragen door studievereniging Awater die haar prijst voor haar didactische kwaliteiten en haar vakinhoudelijke deskundigheid. Van Koppen geeft niet het gemakkelijkste vak van de opleiding: Moderne Taalkunde, een bètavak onder de alfa’s. Toch weet zij door haar humor en inlevingsvermogen de studenten warm te maken voor dit minder populaire vak, zo schrijft het juryrapport.

“Taalkunde gaat over structuren in de taal, hoe zinnen in elkaar steken. Het is een abstract vak en ook de tekens die ik gebruik lijken uit de wiskunde te komen. Daar komt die associatie met een bètavak vandaan.” Dat ze docent wilde worden stond niet altijd vast. “Ik wist wel altijd dat ik iets met onderwijs wilde doen en toen ik postdoc was kwam alles bij elkaar. Ik vind het ook echt een leuk vak. Ik vind het leuk om met studenten te praten, te horen wat ze denken en wat ze motiveert.”

Van Koppen is vier jaar geleden gepromoveerd in de Taalkunde. In het juryrapport staat dat Van Koppen studenten meeneemt op reis om op verschillende manieren de complexe taalkundige leerstof helder en gestructureerd uit te leggen. ‘Treffend hierbij is dat studenten deze aanpak ervaren als een weg om samen met haar de taalkunde te ontdekken zonder dat het schools overkomt. De docente laat studenten op deze manier zien hoe mooi het vakgebied van de taalkunde is. Marjo van Koppen is volgens haar studenten een absoluut rolmodel. "Als ik docent word, dan wil ik worden zoals zij".

Zowel Paul Ziche als Marjo van Koppen hebben hun opleiding een oppepper gegeven. Ziche heeft, zo stelt de jruy, een belangrijke rol gespeeld in de onderwijsvernieuwing door nieuwe cursussen te ontwikkelen, maar ook door collega’s te overtuigen van nut en noodzaak van vernieuwing binnen het vakgebied. Van Koppen ontwikkelt nieuwe bachelorcursussen en zoekt naar manieren om een creatieve, vernieuwende invulling aan die cursussen te geven. Volgens haar studenten zorgt met name Marjo’s openheid en enthousiasme voor een goede sfeer en weet zij bijna elke student te motiveren. Kortom, zo zegt de jury, Marjo is hèt voorbeeld van een jonge docent: gretig, betrokken, ambitieus en met een groot talent om studenten te motiveren!

De beide docenten werden vandaag uitgeroepen tot winnaar, maar ze worden tijdens de Diesviering op 26 maart pas echt in het zonnetje gezet. De bekendmaking van de winnaars is het vaste slotonderdeel van de Onderwijsparade. Deze keer had de dag waarin het onderwijs centraal staat het thema ‘Betrekken & Betrokken, opleidingen als academische gemeenschap’. De dag werd uitzonderlijk goed bezocht en alle zes workshops die twee keer deze dag werden gegeven, waren volledig bezet.