Pensioenpremie omhoog

Het personeel van universiteiten en hogescholen gaat in elk geval tot eind 2013 meer pensioenpremie betalen. Pensioenfonds ABP maakte gisteren bekend dat dit noodzakelijk is om de dekkingsgraad te verbeteren.

Er bestond al een tijdelijke opslag op de premies van één procent en die gaat nu naar 3 procent. Werkgevers betalen 70 procent van de premie, werknemers 30 procent. In de praktijk betekent dit dat universiteits- en hogeschoolpersoneel het premiepercentage op hun loonstrookje van 6,4 naar 7,1 procent zien stijgen.

De verhoging geldt in elk geval tot het einde van 2013. Maar mocht het fonds in de tussentijd in zwaarder weer komen, dan is een nieuwe verhoging niet uit te sluiten, aldus een woordvoerder.

De pensioenuitkeringen worden vanaf 1 april 2013 mogelijk een half procent lager. De gemiddelde gepensioneerde heeft daardoor 3,50 euro netto per maand minder te besteden.

Tags: pensioen