Plan voor studentencomplex Lunetten

Een bewonersgroep van Lunetten wil 1000 tot 1500 studentenwoningen bouwen over en langs de A12 en de A27. Volgens de bewoners lost dit een deel van het kamertekort op en houden de woningen het geluid van de snelweg tegen.

Het initiatief komt van bewoners verenigd in Burgerinitiatief laat Lunetten niet stikken. De wijk ligt ingeklemd tussen de snelwegen A12 en A27, wegen die binnen afzienbare tijd twee keer zo breed gaan worden. Lunetten wil de overlast van geluid en fijnstof van het snelwegverkeer zo veel mogelijk buiten de wijk houden.

Het plan is om een muur van twee kilometer lang en 20 meter hoog te bouwen waarin de studentenkamers worden gebouwd. Het complex zal deels over den stuk van snelweg hangen. Volgens deskundigen bij wie de bewoners advies hebben ingewonnen, absorberen en blokkeren de woningen het geluid en wordt de vervuilde lucht deels gefilterd.

Het idee is niet nieuw. Op het campusterrein van University College Utrecht staat al een dergelijk complex dat het geluid van de Waterlinieweg tegengaat. Het was de eerste bewoonde geluidswal van Nederland.

De bewoners hebben hun plan ingediend bij Rijkswaterstaat.