Plasterk: “Wat is er in Mark Rutte gevaren?”

Voormalig onderwijsminister Ronald Plasterk vreest dat het nieuwe kabinet snel een eind zal maken aan subsidies voor allochtoon en vrouwelijk talent. Terwijl VVD-leider Rutte ze vroeger van harte steunde.

In een ingezonden brief in de Volkskrant citeert Plasterk het nieuwe regeerakkoord: “Het kabinet beëindigt het diversiteit/voorkeursbeleid op basis van geslacht en etnische herkomst.” Verwijzend naar de eenzijdige samenstelling van het nieuwe kabinet – weinig vrouwen, geen allochtonen – voorspelt hij dat het door OCW bekostigde Aspasia-programma van de universiteiten en NWO zal sneuvelen. Dit programma geeft universiteiten een bonus die vrouwen tot hoogleraar bevorderen.

Maar zal het nieuwe kabinet ook de subsidie voor de Echo Awards voor topstudenten staken? Als staatssecretaris van hoger onderwijs was Rutte enthousiast beschermheer van de Echo Awards. Plasterk kan zich bijna niet voorstellen dat de nieuwe premier de steun aan dergelijke programma’s intrekt: “Wat is er in hem gevaren?”

Hoger Onderwijs Persbureau