Populaire bedrijven minder gebaat bij scholarships

Body: 

Vooral bedrijven met gespecialiseerd personeel lopen warm voor het idee om studenten aan zich te binden met een scholarship, denkt VVD-Kamerlid Anne-Wil Lucas. Populaire werkgevers lijken wat minder geïnteresseerd om een deel van de studiekosten van studenten te betalen.

Lucas stelde dit najaar voor om studenten door het bedrijfsleven te laten sponsoren met scholarships. Inmiddels heeft ze enkele gesprekken met werkgevers achter de rug.

Wat is uw eerste indruk?

Vooral bedrijven met gespecialiseerd personeel lopen warm voor het idee om studenten aan zich te binden met een scholarship, denkt VVD-Kamerlid Anne-Wil Lucas. Populaire werkgevers lijken wat minder geïnteresseerd om een deel van de studiekosten van studenten te betalen.

Lucas stelde dit najaar voor om studenten door het bedrijfsleven te laten sponsoren met scholarships. Inmiddels heeft ze enkele gesprekken met werkgevers achter de rug.

Wat is uw eerste indruk?

“Ik verwacht dat er genoeg bedrijven en organisaties zijn die studenten al voor hun afstuderen aan zich willen binden. Zo’n scholarship is duur, maar daar staat tegenover dat werkgevers minder geld hoeven uit te geven aan werving. Een bijkomend voordeel is dat ze opleidingen kunnen laten weten welke vaardigheden ze missen bij hun afgestudeerden.”

“Scholarships zijn denk ik vooral aantrekkelijk voor bedrijven die lager scoren op de favorietenlijstjes van studenten of die moeite hebben met het vinden van gespecialiseerd personeel. Daarom zal dit plan eerder lukken bij specialistische masteropleidingen, dan bij een algemene opleiding als communicatie. Met de beurzen geven bedrijven studenten een duwtje in de richting van masters die ze anders misschien niet zouden kiezen.”

Zijn er al bedrijven of instellingen geïnteresseerd?

“Bij de tweejarige masteropleiding notarieel recht van de Universiteit Utrecht, bieden verschillende grote notariskantoren stageplaatsen aan en verzorgen ze lessen. Elk kantoor betaalt bovendien 12.000 euro per jaar, zodat studenten alleen voor het eerste jaar collegegeld verschuldigd zijn.”

Maar zulke vormen van werving zijn niet voor alle bedrijven en opleidingen interessant. “Ik heb gisteren met Philips gepraat en dat doet niet mee, hoewel het de scholarships een goed idee vindt. Het bedrijf zegt genoeg keuze op de arbeidsmarkt te hebben. Overigens haalt Philips veel kenniswerkers uit China. Dat vind ik zorgelijk, maar zo gaat dat in die wereld.”

En nu?

“Ik ga binnenkort een bijeenkomst organiseren met de personeelsfunctionarissen van grote bedrijven om te bespreken hoe we ze meer bij opleidingen kunnen betrekken en eerder in contact kunnen brengen met studenten. Ik wil weten welke vaardigheden zij missen bij afgestudeerden en op welke gebieden scholarships interessant kunnen zijn.”

Hoger Onderwijs Persbureau

Facebook Twitter Whatsapp Mail