Premasters blijven toegankelijk voor universitaire studenten

Studenten met een universitaire bachelor mogen ook de komende jaren een premaster volgen. Op verzoek van de studentenfractie in de Universiteitsraad draaide het college van bestuur maandagmiddag een eerder uitgevaardigd verbod terug.

Het besluit om universitaire studenten voortaan uit te sluiten van een premaster stond min of meer verstopt in een notitie over de toekomstige hoogte van het collegegeld.  Uit die notitie blijkt dat jaarlijks een kleine duizend studenten in Utrecht een premaster volgen. Tachtig procent komt uit het hbo, twintig procent heeft een universitair bachelordiploma.

Omdat de universiteit voor het verzorgen van premasters geen geld uit Den Haag krijgt, gaat het om een relatief dure vorm van onderwijs. Daarom wordt nu blijkens de notitie nagedacht over een aangepast collegegeld voor afgestudeerde hbo-bachelors.

Voor universitaire studenten, die volgens het college via het reguliere bacheloronderwijs voldoende mogelijkheden hebben om zich voor een master te kwalificeren, werd de premaster tot verboden terrein verklaard. Dat zou echter geen probleem zijn, als voortaan bij de toelating tot een master niet louter naar de gevolgde vakken en de behaalde diploma’s wordt gekeken, maar vooral naar de competentie en naar de potentie van studenten.

Geld verspijkeren

Met die laatste ambitie was de studentengeleding van de Universiteitsraad het roerend eens, zo bleek maandag tijdens een vergadering met het college. Probleem is alleen dat er in dat opzicht nog geen sprake is van beleid. Zo lang dat er niet is, moeten ook universitaire studenten die dat willen, een premaster kunnen blijven volgen, vonden de raadsleden.

Rector Stoof probeerde hen nog even op andere gedachten te brengen. “Wij verspijkeren veel geld aan de premasters. Als studenten goed nadenken over het gebruik van hun vrije ruimte, kunnen we geld besparen dat we weer in kleinschalig onderwijs kunnen pompen.”

De studentengeleding was echter niet te vermurwen. “Zelfs als de toelating tot de masters op basis van competentie en potentie een feit is, zullen er altijd studenten blijven die een premaster nodig hebben.” Onder de indruk van de strijdlust van de studenten besloot het college daarop het verbod in te trekken.

EH

Tags: pre-master