Prijs voor beste idee van de dienst

Houd je in 2012 voor ogen of wat je doet het onderwijs en onderzoek van de universiteit beter maakt. Daartoe riep Joop Kessels, directeur van de Universitaire Bestuursdienst zijn mensen op tijdens de eerste nieuwjaarsbijeenkomst van het jaar.

De universiteit zal de komende jaren de eurocrisis gaan voelen, verwacht Kessels. En ook al komt maar een klein beetje van de 10 miljard bij het hoger onderwijs, er zal dat universiteiten dwingen tot verandering. De prestatieafspraken die de VSNU recent heeft afgesproken met de staatssecretaris zijn daar onderdeel van.

Het gevolg is dat er kritischer naar de uitgaven gekeken zal moeten worden. We hebben al heel wat bezuinigd en zaken efficiënt en effectiever gemaakt, maar het kan altijd nog beter.”

Primaire proces

Omdat onderwijs en onderzoek op deze universiteit centraal staan, hield Kessels zijn mensen voor om je bij keuzes voortdurend af te vragen of het onderwijs en onderzoeker beter van wordt. “Hebben onderzoekers, docenten en studenten daadwerkelijk voordeel van wat we doen?  Vergeleken met andere universiteiten doen we het al best goed. Dat blijkt uit een gedegen analyse die de firma Berenschot heeft gemaakt bij alle universiteiten van de verhouding medewerkers in het primaire proces onderwijs en onderzoek en medewerkers in de ondersteuning. De cijfers zijn nog niet openbaar, maar wel is al bekend  dat de UU aan de goede kant van het gemiddelde van alle universiteiten zit.” Kessels is ervan overtuigd dat de ondersteuning van onder meer de UBD bijdraagt tot de hoge score van Utrecht in de verschillende onderwijs- en onderzoeksranglijsten.

Tijdens de bijeenkomst maakte hij ook een bekend een nieuwe prijs in leven te roepen. Deze prijs is voor de medewerker met het meest creatieve en innovatieve idee en moet volgend jaar voor het eerst uitgereikt worden.

Beste idee FSC

Het Facilitaire Service Centrum heeft deze prijs al ingevoerd. Directeur Ineke Oosten maakte in april bekend dat er twee prijzen zouden worden uitgeloofd. Een voor het beste team, voorgedragen door anderen en een van het beste idee. Voor beide prijzen was het criterium dat het voor verbetering moest zorgen. In december ontving het team Meldpunt binnenstad de wisseltrofee van beste team omdat door hun aanwezigheid de dienstbaarheid en bereikbaarheid in de binnenstad was vergroot. Het beste idee was van Gijs Hofstee die met een technische ingreep de zeepdispenser beter had laten functioneren. Hofstee en de leden van het winnende team ontvingen honderd euro per persoon als prijs.