Prikken tegen de bof op vrijdag 20 augustus

Studenten die niet of niet volledig zijn ingeënd tegen de bof kunnen op vrijdagmiddag 20 augustus bij de Utrechtse GG&GD aan het Jaarbeursplein een prik halen. Belangstellenden dienen zich telefonisch aan te melden.

In een bericht op de universitaire website en op de site van de introductietijd vraagt de universiteit sinds deze week aandacht voor het groeiende aantal gevallen van bof onder studenten. Zij raadt studenten aan zich opnieuw te laten vaccineren als zij als kind niet de twee bmr (bof, mazelen, rode hond)-prikken uit het rijksvaccinatieprogramma ontvingen.

De GG&GD zal tijdens de komende UIT-dagen nieuwe studenten informeren over de ziekte die meestal onschuldig verloopt, maar in sommige gevallen complicaties als hersenvliesontsteking of zaadbalontsteking tot gevolg kan hebben. De gemeentelijke dienst geeft studenten de mogelijkheid om zich tijdens een speciale middag voor studenten van de hogeschool en universiteit te laten inenten. Via het telefoonnummer 030-2863251 kunnen studenten zich aanmelden. De kosten zijn 20 euro.

De GG&GD gaat ervan uit dat 95 procent van alle studenten volledig gevaccineerd is. Wie in het verleden slechts een van de twee benodigde inentingen kreeg, is met de inenting op 20 augustus klaar. Wie in het geheel niet werd gevaccineerd, krijgt op een later tijdstip nog een tweede inenting.

Het UMC Utrecht sluit zich aan bij de universitaire oproep.. De Groningse geneeskundeopleiding besloot onlangs alle co-assistenten te laten vaccineren, ook de co’s die al twee keer ingeënd waren.

XB

Lees eerdere berichtgeving in DUB hier

Lees meer informatie over de bof