Promovendi voeren actie voor salaris

Promovendi moeten geen studiebeurs krijgen, maar een salaris. De kwaliteit van de Nederlandse wetenschap komt in gevaar als universiteiten hun promovendi als studenten gaan beschouwen.

Dat zeggen ongeruste promovendi, die zich verzetten tegen het zogeheten ‘bursalenstelsel’. Ze hebben een website gelanceerd: www.promovendus.org. Het huidige stelsel werkt goed, zeggen ze, dus morrel daar niet aan.

Universiteiten proberen al jaren om promovendi in ‘promotiestudenten’ te veranderen. Dan hoeven ze namelijk geen salaris te geven, maar een studiebeurs. Dat scheelt enorm in de kosten.

Maar keer op keer haalden ze bakzeil bij de rechter. Promovendi verrichten arbeid, oordeelde de rechtbank telkens, dus moeten ze als werknemers worden behandeld. Onlangs hebben Maastricht en Groningen de ‘bursaal’ weer afgeschaft.

Nu wil het kabinet de universiteiten te hulp schieten en het arbeidsrecht aanpassen. Er komt waarschijnlijk een uitzondering voor promovendi, waardoor ze niet meer dezelfde rechten hebben als andere werknemers. Universiteiten mogen hen dan als studenten beschouwen.

Pas daarmee op, waarschuwen de actievoerders. De huidige promovendi verrichten hoogwaardig wetenschappelijk werk en publiceren in goede tijdschriften. De uitstekende wetenschappelijke reputatie van Nederlandse universiteiten is deels aan hen te danken. Die zou wel eens in gevaar kunnen komen, als promovendi een soort studenten worden.

“Je krijgt waar je voor betaalt”, zegt Karwan Fatah, die in Leiden promoveert op de rol van Paramaribo als knooppunt in het handelssysteem van de negentiende eeuw. “Als je promovendi als student beschouwt, zullen ze zich ook zo gaan gedragen. Dan gaan ze waarschijnlijk minder publiceren.”

Gisteren werd bekend dat de universiteiten vorig studiejaar een recordaantal promoties hadden. Een derde van alle wetenschappelijk medewerkers aan universiteiten is momenteel promovendus. Volgens de promovendi duren buitenlandse promoties vaak langer dan Nederlandse, terwijl het eindresultaat minder goed is.

Hoger Onderwijs Persbureau