PvdA en VVD eisen openheid contacturen

De PvdA en de VVD vinden het onacceptabel dat universiteiten en hogescholen gegevens uit de Nationale Studenten Enquête over contacturen en groepsgrootte niet openbaar willen maken.

De onderwijswoordvoerders van de partijen vragen staatssecretaris Zijlstra of hij er bij de instellingen op wil aandringen om deze gegevens zo snel mogelijk te publiceren aangezien nieuwe studenten hun studiekeuze onder meer daarvan laten afhangen. Ook publicaties als de Keuzegids willen de informatie graag gebruiken in hun opleidingsoordelen.

Kamerleden Tanja Jadnanansing (PvdA) en Anne-Wil Lucas (VVD) dringen erop aan dat de gegevens over contacturen en groepsgrootte komend jaar meteen openbaar worden gemaakt, zodra de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2012 wordt gepubliceerd.

Onder druk van de Tweede Kamer vroeg de NSE studenten dit jaar voor het eerst weer hoeveel contacturen ze wekelijks hadden. In 2009 was die vraag uit de NSE verwijderd. Universiteiten en hogescholen vonden namelijk dat de antwoorden niet relevant en betrouwbaar genoeg waren: een uur hoorcollege is volgens hen niet te vergelijken met een uur werkcollege, terwijl het allebei ‘contacturen’ zijn.

PvdA en VVD noemen het “onacceptabel” dat instellingen niet verplicht zijn om de antwoorden van hun studenten over contacturen openbaar te maken. Ze willen dit nu via de staatssecretaris afdwingen.