Radboud steunt studenten

Veertig procent van de studenten aan de Radboud Universiteit gaat de maatregelen van het kabinet in de portemonnee voelen. Hun lasten gaan circa dertig procent omhoog, stelt de universiteit.

Geen wonder dat de studenten tegen de plannen van staatssecretaris Zijlstra protesteren, vindt de Radboud Universiteit. “Het bestuur ondersteunt de doelen van hun actie: het behoud van de basisbeurs voor masterstudenten en het voorkomen van de invoering van de langstudeerdersboete.”

Dat schrijft het bestuur in een openlijke steunbetuiging aan studenten, die zojuist aan de media is verstuurd. De Nijmeegse universiteit telt 2.100 langstudeerders, die vanaf komend studiejaar jaarlijks drieduizend euro extra moeten betalen. Ook zijn er 5.400 masterstudenten, die dan geen basisbeurs meer krijgen: dat scheelt 3.192 euro per jaar.

“De voorgenomen kabinetsmaatregelen betekenen dat in totaal 7.500 studenten, veertig procent van de Nijmeegse universitaire studentenpopulatie, een voor hen onvoorziene inkomensval van circa dertig procent maken”, aldus het bestuur.

Lenen biedt volgens de universiteit geen oplossing, omdat studenten steeds meer weerzin tegen lenen zouden hebben. “Deze studenten dreigen in de vicieuze cirkel terecht te komen van werken, minder tijd voor de studie, lagere studieprestaties, langstudeerdersboete, nog meer werken. Het uiteindelijke resultaat zal zijn dat er minder studenten af zullen studeren.”

Vorige week bezette een groep studenten een gebouw van de universiteit. De politie heeft het gebouw toen moeten ontruimen. De bezetters wilden dat de Radboud Universiteit publiekelijk afstand nam van het kabinetsbeleid. Vreemde eis, vond het bestuur, want de universiteit had dat al verschillende keren gedaan.

Hoger Onderwijs Persbureau