Ragweek van start in Wilhelminapark

De Ragweek is maandag om vier uur van start gegaan met een mini-festival in het Wilhelminapark. De hele verdere week staat in het teken van het ophalen van geld voor twee goede doelen. Dat zijn dit jaar de stichting Doe een wens en EducAIDed. “Dat laatste is onderwijsgerelateerd doel, dat vonden we belangrijk, omdat we zelf natuurlijk ook studenten zijn”, zegt geneeskundestudent Carlijne Stapper (21), die voorzitter is van de organisatie.

Carlijne en haar mede-bestuursleden hebben de goede doelen zelf kunnen kiezen. Doe Een Wens,
dat de liefste wens vervult van kinderen met een levensbedreigende ziekte ‘sprak aan omdat dit iedereen kan overkomen’; EducAIDed kwam in het oog doordat de jonge organisatie zelf zijn wortels in de studentenwereld heeft. Nienke Bekkema, die als vrijwilliger actief is voor EducAIDed, legt de link uit: “Een goede vriendin van mij zat een paar jaar terug nog in het Ragweekbestuur.” Dankzij deze connectie is EducAIDed aan het eind van de week in staat een speciaal lessysteem te bekostigen dat leerachterstanden bij kinderen in Zuid-Afrika terugbrengt. Ze zijn uiteraard wel afhankelijk van de inzet van de vele studentenverenigingen de hele week door. In een grauw Wilhelminapark deden diverse verenigingen, waaronder Triton, Drift ’66 en Softijs, de aftrap.

Wie goede doelen zegt, zegt maatschappelijk betrokkenheid, en wie maatschappelijke betrokkenheid zegt, zegt Spontaan. De studentenvereniging voor ‘sociale betrokkenheid’ is prominent aanwezig in het Wilhelminapark. “Deze actie past ons wel”, zegt Aniek Draaisma (22) voor de stand van Spontaan, waar ROC-leerlingen kappers- en schoonheidsbehandelingen geven om geld in te zamelen voor de goede doelen. Op een kleed naast de stand zijn Spontaanmeiden intussen met naald en draad in de weer. “Je kan hier tassen laten pimpen”, aldus Aniek. De festivalactiviteiten van de andere aanwezige verenigingen zijn haar intussen ook niet ontgaan: “IJs en bier enzo, dat is altijd goed!”

Het bier komt van Triton, het ijs van Softijs. De schaatsende studenten hebben hun plek in het park strategisch gekozen, pal naast de speeltuin. Jan van Deursen (21), de penningmeester van de vereniging, hoeft er maar bij te roepen “voor het goede doel” en een langslopende vader kan zijn kinderen het ijs moeilijk ontzeggen.  “We zitten al op vijf bollen!”,  zegt Menda Buitenwerf (23) enthousiast – en met een knipoog - over de score tot nu toe.

Triton verzorgt op het evenement niet alleen het bier, maar ook de muziek: zij zijn het die van een verzameling stands een mini-festival maken. Nicoline Mezger (24), de ab Actis van de roeivereniging, legt uit waarom Triton zo dominant aanwezig is op het openingsfestival van de Ragweek: ”Wij zijn door het Ragbestuur gevraagd de opening te verzorgen. We organiseren veel, en ze weten dat we dit kunnen.” Dat blijkt, Nicoline houdt intussen van alles in de gaten (‘de borden mogen centraler’, roept ze nog naar een paar mede-Tritonezen) en is druk in de weer. Maar ze doet het niet alleen: “Ik beschik over een fanatieke goede doelencommissie!”

Het grauwe weer van het eerste uur verdwijnt later op de middag, de zon komt door. Spoorslags verschijnen er meer mensen bij het openingsfestival. Gelukkig, want over de vraag of Ragbestuur-voorzitter Carlijne tevreden zou zijn geweest met de matige opkomst van het eerste uur laat ze geen twijfel bestaan: “Nee, natuurlijk niet.”

Zie het ragweekprogramma

Thijs Kuipers