Rankingbureau QS houdt dapper vol

Twaalf Nederlandse universiteiten halen de top 200 van de World University Rankings van het Britse onderzoeksbureau QS. In die ranking zakt de UU van plek 70 naar 83. Alleen is dat niet langer de bekende ranglijst van Times Higher Education. Die verschijnt pas volgende week.

Het toonaangevende Britse tijdschrift over hoger onderwijs kondigde dit voorjaar al aan dat het zijn bekritiseerde universiteitenranglijst op de schop zou nemen. Hoofdredactrice Ann Mroz maakte deze week bekend hoe. Zo is het aandeel subjectieve meningen in de weging teruggebracht van vijftig naar 34,5 procent, terwijl het aantal geënquêteerden wetenschappers groeide van 3500 naar ruim dertienduizend. Zij kregen bovendien meer vragen over het onderwijs voorgelegd.

De hoeveelheid studenten per docent gaat veel minder zwaar wegen in het eindoordeel. “Mensen klaagden dat de staf-student-ratio net zo weinig zegt over de onderwijskwaliteit als de hoeveelheid obers over het eten in een restaurant”, schrijft Times Higher. De redactie maakt de ranking voortaan met de onderzoeksdivisie van persbureau Reuters en heeft zijn voormalige samenwerkingspartner QS de deur gewezen.

Dit bureau heeft de moed echter niet opgegeven. Het geeft zijn QS World University Rankings nu op eigen houtje uit. Niet Harvard maar Cambridge voert de lijst dit jaar aan. De Universiteit van Amsterdam zakt uit de top vijftig naar positie 56. Leiden en Utrecht handhaafden zich in de top honderd, maar zakten wel flink. De TU Delft daalt naar plaats 108. De Erasmus Universiteit Rotterdam weet net tot de beste honderd door te dringen. Alleen de Universiteit van Tilburg haalt de top 200 wederom niet.

Hoger Onderwijs Persbureau

QS World University Rankings 2010