Receptionisten willen BHV-vergoeding terug

De dienstraad van het Facilitair Service Centrum (FSC) wil dat het afschaffen van de bedrijfshulpverleningstoelage voor receptionisten wordt teruggedraaid. Ook medewerkers van Security, die de toelage al eerder kwijt raakten, dienen volgens de dienstraad weer in aanmerking te komen voor de vergoeding.

Achtergrond voor het verzoek van de dienstraad aan directeur Ineke van Oosten is de overgang op 1 april 2010 van een aantal receptionisten van verschillende faculteiten naar het FSC. Bij hun faculteiten ontvingen zij, net als alle andere leden van de bedrijfshulpverlening, een toelage van 360 euro bruto per jaar als compensatie voor de achttien uur herhalingsonderwijs die BHV’ers jaarlijks moeten volgen.

Volgens de in 2008 vastgestelde regeling Bedrijfshulpverlener van de UU hebben medewerkers voor wie bedrijfshulp een normaal onderdeel is van het werk, geen recht op de toelage. Daarom werd in dat jaar de toelage geschrapt voor medewerkers van Security. Hoewel de receptionisten de verzekering hadden gekregen dat hun arbeidsvoorwaarden bij hun overgang naar het FSC niet zouden veranderen, werd begin dit jaar duidelijk dat ook zij nu geen recht meer hebben op de toelage.

Beveiligingsbedrijven

De dienstraad onderzoekt op dit moment hoe de regeling ongedaan gemaakt kan worden. Zij stelt dat de Universiteit Utrecht afwijkt van de gebruikelijke gang van zaken in de beveiliging binnen universiteiten in Nederland.

Volgens voorzitter Jean Pierre Driesen van de dienstraad krijgen medewerkers van facilitaire diensten en van beveiligingsbedrijven in de particuliere sector wel standaard een vergoeding voor het oefenen van hun vaardigheden. Hij vindt het stopzetten van de toelage bovendien een verkeerd signaal omdat het hier uitsluitend medewerkers in de lagere salarisschalen betreft.

Niet blij

FSC-directeur Ineke van Oosten kan zich voorstellen dat de receptionisten niet blij zijn met de nieuwe situatie, die zij echter wel logisch noemt. "De vergoeding is bedoeld voor mensen die naast hun normale werk op vrijwillige basis als bedrijfshulpverlener actief zijn.

"Na de overgang van de receptionisten naar het FSC is beveiliging echter formeel opgenomen in hun functie(profiel) en is daarmee een deel van hun normale werk geworden en daar hoort de bedrijfshulpverlening dus bij. Ik vond het indertijd een anomalie dat medewerkers van Security er extra voor betaald kregen."

Universiteitsraad

Daar komt volgens Van Oosten bij dat het om een universitaire regeling gaat. "De Universiteitsraad heeft vorig jaar ingestemd met het reorganisatieplan voor het nieuwe FSC. Daarmee is tevens vastgesteld welke functieprofielen de receptionisten toegewezen zouden krijgen. Als de dienstraad de bestaande regeling wil aanvechten, dan moet ze dus niet bij mij zijn, maar bij het college van bestuur en de Universiteitsraad."

Het klopt volgens de FSC-directeur dat medewerkers de toezegging hebben gekregen dat hun arbeidsvoorwaarden niet zouden veranderen. "Maar dat is ook niet gebeurd, want onder arbeidsvoorwaarden wordt verstaan dat wat bij aanstelling, overplaatsing of herplaatsing met de medewerker wordt afgesproken. Daar maakt het al dan niet mee doen aan de BHV-organisatie geen deel van uit."

EH