Rechtenstudente na rampjaar naar Universiade

Eerstejaars studente Rechten Annemieke Drenth vertegenwoordigt deze week de Utrechtse universiteit tijdens de Winter Universiade in het Turkse Erzurum. De snowboardster koos na een zwaar ongeluk vorig jaar voor een universitaire studie, maar ze heeft de topsport nog niet helemaal uit haar hoofd gezet.

Een moment van onoplettendheid van een skiër op een Oostenrijkse piste betekende het einde van de Olympische droom van Annemieke Drenth (24). Een knalharde botsing bezorgde haar een gescheurde lever en enkele inwendige bloedingen. Na twee weken ziekenhuis en een lang revalidatieproces wist Drenth dat deelname aan de Winterspelen in het Russische Sotchi in 2014 er niet meer in zat.

Na een studie aan de hotelschool die haar langere tijd naar ondermeer Dubai bracht (“lastig snowboarden daar’’), had Drenth vorig jaar met trainingskampen in de Verenigde Staten en Oostenrijk juist alles op haar sport gezet. “Ik had een stappenplan gemaakt dat mij naar de Olympische Spelen moest leiden”, vertelt de studente die uitkomt op de parallelslalom, het onderdeel waarop Nicolien Sauerbreij vorig jaar goud won in Vancouver. “Het was duidelijk dat ik erg hard moest werken om dat te halen, maar dat ongeluk nam zo’n grote hap uit het schema dat het niet echt realistisch meer was om dat stappenplan door te zetten.”

Omdat ook de sponsors niet in de rij stonden om haar langdurig te ondersteunen, besloot Drenth zich op haar maatschappelijke carrière te richten. “Je moet veel eigen geld in het snowboarden stoppen”, zegt de Nederlands kampioen van 2003 die al jaren tot de beste Nederlandse snowboardsters behoort. “Dan zijn de volgende Olympische Spelen in 2018 ver weg. Bovendien moet je ook eens aan een andere toekomst gaan denken.”

Toch wilde Drenth haar sport naast de universitaire studie graag op semi-professionele wijze voortzetten. Maar dat valt niet mee. De topsportstatus waar ze op gehoopt had, kreeg ze om uiteenlopende redenen niet. “Daardoor is het allemaal vrij lastig te combineren. Ik heb op vrijdagmiddag nog een verplicht college waardoor ik niet op tijd kan afreizen naar wedstrijden die in het weekeinde overal in Europa plaatsvinden. Die moet ik dan laten schieten.”

In het Oost-Turkse Erzurum dat door het grootschalige studentenevenement op de kaart gezet moet worden als wintersportgebied, maakt Drenth deel uit van de zevenkoppige Nederlandse delegatie. Door het ontbreken van schaatsen op het programma is de afvaardiging ongekend klein. “Als ik vertel dat ik naar Turkije ga, denken de meeste mensen ook dat ik even de zon op ga zoeken”, lacht Drenth. “Maar daar heb je ook sneeuw en bergen, al is dat skigebied pas twee weken open.”

De Universiade moet Drenth er na een treurig verlopen seizoen sportief weer bovenop helpen. Dinsdag komt ze in actie, Aan een podiumplaats durft ze niet te denken. “ Ik ben pas kort weer serieus in training en er komen echt wereldtoppers. Ik richt me op een finaleplaats, daarvoor moet ik bij de beste 16 komen. Dat zou mooi zijn. Bovendien hoop ik daarmee weer zicht te krijgen op een topsportstatus. Die status zou het combineren van studeren en sporten echt een stuk gemakkelijker maken.”

xb

Tags: sport