Rechtenstudenten boos over dreigende betutteling (*update*)

Onder rechtenstudenten is onrust ontstaan over een voorstel om studenten in Utrecht te verbieden gelijktijdig twee masteropleidingen te volgen. Volgens de studenten is een dergelijke maatregel onwettig.

Aanleiding voor de onrust is het positieve advies dat de onderwijscommissie Rechtsgeleerdheid vorige week gaf over een nieuwe bepaling in het Onderwijs- en Examenreglement (OER). Rechtenstudenten mogen in Utrecht vanaf volgend studiejaar pas aan een tweede masteropleiding beginnen als zij de eerste geheel hebben afgerond. Een soortgelijke regeling gaat komend jaar ook gelden voor het volgen van twee programma’s binnen één opleiding, bijvoorbeeld de programma’s Privaatrecht, Strafrecht, Staats- en Bestuursrecht en Grondslagen van het Recht binnen de masteropleiding Nederlands Recht.

Volgens onderwijsdirecteur Marian Joseph is invoering van de maatregel nodig omdat het op dit moment te vaak voorkomt dat studenten die gelijktijdig in twee programma’s of twee opleidingen staan ingeschreven, eerst alle cursussen voor beide programma’s volgen. De scripties worden daardoor zolang uitgesteld dat de geldigheidsduur van de tentamens dreigt te verlopen.

Onder rechtenstudenten heeft het voorstel van het Rechtenbestuur voor grote opwinding gezorgd. Zij vrezen dat een te sterke beperking van de mogelijkheden van studenten de concurrentiepositie van Utrecht zal verslechteren. Juist de meest talentvolle studenten met de ambitie en motivatie om meer uit hun studie te halen, zullen zich straks wel twee maal bedenken voordat zij voor een master in Utrecht kiezen.

Bovendien noemen de studenten invoering van de maatregel onwettig omdat een student die aan de toelatingseisen voor een niet-selectieve masteropleiding voldoet, moet worden toegelaten. Dat wordt overigens bevestigd door een woordvoerder van het Utrechtse college van bestuur.

Volgens Joseph maken de studenten zich ten onrechte ongerust, omdat er nog geen beslissing is genomen en het OER in ieder geval nog in de faculteitsraad zal worden besproken. “Als blijkt dat dit een ongeoorloofde maatregel is, trekken wij ons voorstel uiteraard in. Maar ik zou dat wel jammer vinden, gezien de rendementsverhogende effecten die ik ervan verwacht.”

EH

*Update*

In de raad van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (Rebo) is de kwestie afgelopen week door de studentengeleding bij het bestuur aangekaart. Decaan Kummeling zegde de studenten toe de zaak te zullen uitzoeken. Mocht blijken dat de huidige tekst op de website van het studiepunt illegaal is, dan zal hij verwijderd worden. Kummeling maakte overigens duidelijk niet erg gecharmeerd te zijn van de gang van zaken. Hij noemde het met name vervelend dat een 'bron' het nieuws wel aan DUB en niet aan hem had gemeld. Nu had hij het te horen gekregen door middel van een telefoontje van het college van bestuur. De decaan vroeg de studenten vriendelijk doch dringend om voortaan de koninklijke weg te bewandelen en met dit soort klachten rechtstreeks bij het bestuur aan te kloppen.