Reinoud Vissers: 'Denk erom, de wereld is 3D'

Er is geen student Aardwetenschappen die niet weet wie hij is. Het is daarom niet minder dan logisch dat ‘Papa Geologie’ Reinoud Vissers in zijn laatste jaar aan de universiteit  wordt voorgedragen als Docent van het Jaar, vinden studieverenigingen U.G.V. en Drift’ 66. Vandaag de eerste aflevering van een serie van drie over de docenten die dit jaar  in de running zijn voor de onderwijsprijs.

Gewoon traditioneel met een krijtje en een bord. Zo geeft Reinoud Vissers les. Maar volgens Marit van Zalinge (U.G.V.) en Nienke Blom (Drift’ 66) kan daar geen powerpoint tegenop; er is geen docent die beter uitlegt. Nienke: “Uit de losse pols tekent hij de meest fantastische driedimensionale weergaven, alsof het PR-posters zijn. Hij weet je zo extreem goed duidelijk te maken wat je je moet voorstellen bij een complex gedeformeerd gebergte. Denk erom mensen, de wereld is 3D, roept hij dan.”

Hoogleraar Orogonese en Lithosfeerextensie Reinoud Vissers is voor studenten Aardwetenschappen niet meneer of professor, maar doodnormaal ‘Reinoud’, vertelt het tweetal. En iedereen kent hem. Marit: “Het tweedejaars veldwerk in de Pyreneeën is vooral zo populair omdat Reinoud dat begeleidt. Hij zorgt niet alleen voor een goede sfeer, maar hij doet er ook alles aan om er voor te zorgen dat je echt iets hebt aan die zes weken. Op een kaart die aan het busje is geplakt, staat hij in de brandende zon aan te wijzen hoe dat gebergte in elkaar zit. Als student krijg je van mede-studenten te horen dat je Reinouds inleidende keuzevak Deformatie en Geoformatie moet volgen, omdat je dan mee mag naar Spanje.”

Hoger niveau

Maar het is toch vooral de enthousiaste en bereidwillige houding van de docent die de aardwetenschappenstudenten aanspreekt. Nienke: “Als je laat zien dat je echt geïnteresseerd bent en er hard voor wil werken, dan zijn er voor Reinoud geen grenzen. Zijn deur staat altijd voor je open.” Marit: “Het maakt ook niet uit of je een 8 of een 5 hebt voor je tentamen. Je krijgt het papier compleet roodgekalkt terug en hij neemt de tijd om samen met jou stap voor stap je fouten door te nemen. Hij streeft naar perfectie en wil je meenemen naar een hoger niveau.”

En dan is er nog zijn recht-door-zee-aanpak. “Daar houden wij Aardwetenschappers wel van; niet er om heen draaien, maar gewoon zeggen als iets je niet zint”, vertelt Nienke. “Toen een moeder belde met de vraag of het wel zo verstandig was om studenten zelfstandig naar Spanje te laten rijden, zei hij: ‘mevrouw, als ze uitkomen in Berlijn zijn ze niet gekwalificeerd voor een academische studie’. Wanneer er sprake is van gebrekkige Engelse taalvaardigheid hoor je ‘m zeggen: ‘we werken hier toch niet voor de gemeente Zutphen, potdomme’. Je moet er misschien tegen kunnen, maar hier vindt iedereen dat een prettige manier van doen.”

Omdat Vissers dit jaar met emeritaat gaat, lag een nominatie voor Docent van het Jaar door U.G.V. en Drift ’66 voor hen voor de hand. Een eerdere nominatie enkele jaren geleden, leidde niet tot de titel. Hij moest een laatste kans krijgen.

Fusie

Die eensgezindheid vormde zelfs de aanleiding om voor het eerst een gezamenlijke voordracht in te dienen. Deze ontwikkeling loopt vooruit op een fusie van beide verenigingen die op til staat. De faculteit Geowetenschappen dringt daar al lange tijd op aan en de traditionele verschillen tussen de geologische U.G.V. en de meer fysisch-geografisch gerichte Drift ’66 zijn al enkele jaren aan het verwateren. Het lijkt steeds logischer om samen te gaan, erkennen de twee bestuursleden.

Reinoud Vissers zelf is in ieder geval uitermate in zijn nopjes met de voordracht van – nu nog - twee verenigingen. Marit: “Zijn eerste reactie was: zo’n ouwe lul als ik? Maar toen we net wisten dat hij genomineerd was, liep hij hier over de gang. Hij glunderde helemaal toen we ‘t ‘m vertelden, hij vond het zo leuk.”

XB

Docentenprijs 2010-2011

Tijdens de Onderwijsparade op 10 maart in het Academiegebouw maakt rector Stoof bekend wie de winnaars zijn van de Docentenprijs 2010-2011 en de Prijs Jong Docententalent 2010-2011. De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de viering van de Dies, dit jaar op 25 maart.

Voor de Docentenprijs 2010-2011 zijn genomineerd:

Prof. dr. Kees van den Bos (Psychologie)
Prof. dr. Frank Huisman (Geneeskunde)
Prof. dr. Reinoud Vissers (Aardwetenschappen)

Voor de Prijs Jong Docententalent 2010-2011 zijn genomineerd:

Dr. Jeroen Janssen (Onderwijskunde)
Dr. Geertjan Overbeek (Psychologie)

De Docent van het Jaar krijgt een wisseltrofee en een bedrag van 5000 euro. Het docenttalent krijgt 2000 euro. De studievereniging die de winnende docent voordraagt, ontvangt een bedrag van 850 euro.

De Docentenprijs van de Universiteit Utrecht is in 1994 ingesteld. De prijs voor Jong Docententalent voor docenten jonger dan 36 jaar werd in 1999 voor het eerst uitgereikt. Met de beide prijzen wil het college van bestuur docenten stimuleren en waarderen.

Winnende docenten moeten op een aansprekende wijze onderwijs kunnen geven. Daarnaast dragen ze bij aan didactische en inhoudelijke vernieuwing van het curriculum van hun opleiding.