Reisgegevens studenten te lang bewaard

De uitgever van de studenten ov-chipkaart TLS en de Amsterdamse en Rotterdamse vervoersbedrijven bewaren reisgegevens van studenten te lang. Ze handelen in strijd met de wet, zegt het College Bescherming Persoonsgegevens.

Het CBP startte in maart een onderzoek nadat een aantal rechtenstudenten een klacht indienden, omdat de vervoersbedrijven hun reisgegevens voor lange tijd zouden opslaan. Studenten kunnen er niet voor kiezen om met een anonieme ov-chipkaart te reizen.

Trans Link Systems, dat de ov-chipkaart uitgeeft, heeft volgens het CBP geen verantwoord beleid voor de bewaartermijnen van gegevens. Hetzelfde geldt volgens het college voor de lokale vervoerders GVB en RET. De gegevens moeten worden verwijderd “zodra zij niet meer nodig zijn voor het gestelde doel”, meent het CBP.

De NS informeert studenten bovendien niet goed over het gebruik van hun ov-chipkaart in de trein. Studenten hoeven niet in- en uit te checken in de treinen, maar lang niet iedereen weet dat. Van studenten die hun ov-chipkaart toch gebruiken worden de reisgegevens zonder noodzaak opgeslagen. Onduidelijk is ook wat de NS met de reisinformatie doet.

Het CBP waarschuwde de vervoersbedrijven al in 2005 dat zij ervoor moesten zorgen dat reisgegevens op tijd werden vernietigd en misbruik ervan werd voorkomen. Als de bedrijven nu geen maatregelen nemen, kan het College hun een bestuursrechtelijke dwangsom opleggen.

Hoger Onderwijs Persbureau