Resource de beste, 3 nominaties DUB

Het Wageningse universiteitsblad Resource heeft donderdag de Gouden Luis voor het beste medium in het hoger onderwijs gewonnen. Daarnaast waren er prijzen voor beste productie en beste vormgeving. DUB werd in al deze drie categorieën genomineerd.

Resource ademt alle elementen waar de Wageningen University & Research Centre bekend om staat. De liefde voor wetenschap en de rol van wetenschap in de wereld zijn geïntegreerd in het tijdschrift,” aldus jury voorzitter Dolf Rogmans, hoofdredacteur van Villa Media Magazine. Om die reden won het Wageningse blad de Gouden Luis in de Pels 2011.

Deze prijs is in het leven geroepen door de Universiteit van Amsterdam om onafhankelijke journalistiek in het hoger onderwijs te stimuleren. Resource heeft enkele jaren geleden onder vuur gelegen toen de universiteit het contract met de externe uitgeverij opzegde en een nieuwe redactie plaatste bij de communicatieafdeling. Volgens de jury opereert het blad wel degelijk onafhankelijk en schrijft het artikelen op niveau.

Uit alle inzendingen had een groep studenten een voorselectie gemaakt. Daaruit rolden vier nominaties voor het beste medium. Dat waren naast Ressource: DUB, Folia en Erasmus magazine. Over DUB staat in het juryrapport dat de artikelen goed bij de doelgroep passen en dat de link met de studenten vrijwel overal zichtbaar is. De website bevat een mooie mix van serieuze en human interest verhalen. Wel moet DUB meer aandacht besteden aan fouten in spelling en grammatica; daarvan staan er te veel fouten in de artikelen.

DUB was het enige medium dat door de studenten in alle categorieën werd genomineerd. In de categorie beste productie eindigde het artikel 10x sneller naar de eindstreep bij de beste vier. Het artikel sluit volgens de jury perfect aan bij de recente ontwikkelingen in het hoger onderwijs.

Winnaar in deze categorie was Erasmus Magazine met het ‘jaloersmakende’ zomernummer Het best gejatte nummer ooit. Dit nummer bestond uit rubrieken uit verschillende Nederlandse media die een invulling kregen toegesneden op de Erasmus universiteit.

DUB was ook genomineerd in de categorie beste vormgeving. Het juryrapport schrijft dat de opmaak van DUB overeen komt met wat je instinctief zou verwachten bij een website. De navigatie is heel duidelijk en het kleurgebruik is mooi simpel gehouden. De jury vindt dat het geheel daardoor misschien wel wat saai oogt.

De prijs voor beste vormgeving werd niet uitgedeeld. Volgens de jury zou de lat voor de media in het hoger onderwijs hoger mogen liggen. “De vormgeving van een medium moet je vastpakken en niet meer loslaten. Dat vonden we onvoldoende terug bij de inzendingen.”

De redactie van DUB is blij met de nominaties, zeker omdat deze door studenten zijn vastgesteld. De genoemde kritiekpunten neemt de redactie serieus. Zo is DUB bezig met een restyling van de site die uiterlijk begin volgend jaar zichtbaar moet zijn.