Rijksuniversiteit Groningen niet blij met CAO-akkoord

De Rijksuniversiteit Groningen twijfelt hardop aan het akkoord over de nieuwe cao. De leden van vakbond Abvakabo FNV stemden massaal voor het bereikte compromis, maar het is nog niet zeker of de werkgevers dat ook doen.

Begin oktober kwamen onderhandelaars van de vier ambtenarenbonden en universiteitenvereniging VSNU overeen dat de lonen per 1 februari met een half procent zullen stijgen. Bovendien krijgen alle medewerkers op 1 november een eenmalige uitkering van 500 euro bruto.

De universiteiten krijgen echter geen extra geld van het ministerie en weten dan ook niet hoe ze de afgesproken loonsverhoging volgend jaar moeten betalen. Die zou volgens de Groningse collegevoorzitter Sibrand Poppema ten koste gaan van andere uitgaven. Zelfs de werkgelegenheid zou in gevaar komen.

“De eenmalige uitkering van 500 euro zou voor Groningen betekenen dat we 2,5 miljoen euro meer rood komen te staan dan we al rood staan”, zei Poppema volgens universiteitkrant UK. “De half procent loonsverhoging kost ons nog eens 1,5 miljoen. Dat is geld dat we niet hebben.”

Werkgeversorganisatie VSNU weet niet of andere universiteiten ook twijfelen. Collegevoorzitter Yvonne van Rooy wil maandag 25 oktober eerst met haar collega's overleggen, alvorens haar visie te geven. De universiteiten hebben afgesproken dat ze voor 1 november zullen laten weten of ze het onderhandelaarsakkoord goedkeuren of verwerpen.

“Als de VSNU dit akkoord niet accepteert, is dat een klap in het gezicht van de medewerkers”, zegt onderhandelaar Marieke van den Berg van Abvakabo FNV. “Het akkoord lag ver weg van onze inzet, maar wij hebben onze nek uitgestoken en een verantwoorde cao afgesproken. Onze achterban heeft ons gesteund. Ik kan me niet voorstellen dat de universiteiten er nu anders over denken. Ik vertrouw erop dat ze maandag voor het akkoord zullen stemmen.”

De cao-onderhandelingen verliepen dit jaar zeer moeizaam. De VSNU wilde aanvankelijk geen enkele loonsverhoging geven. De vakbonden voerden actie bij de opening van het academisch jaar.

Hoger Onderwijs Persbureau / EH

Tags: groningen | cao