Ritzen wil universiteiten versterken

Europa heeft niet alleen krachtiger, maar ook meer autonome universiteiten met een professioneel management nodig, vindt voormalig minister van onderwijs Jo Ritzen. Dat betekent dat zij niet alleen een raad van bestuur dienen te hebben, maar ook een onafhankelijke academische leiding.

Universiteiten moeten beter nadenken over hun doelgroepen en hun missie, vindt Ritzen, op dit moment nog collegevoorzitter van de Universiteit Maastricht. Ze profileren zich bijna allemaal op regionaal of nationaal niveau, terwijl ze hun blik op heel Europa zouden moeten richten.

Om universiteiten tot volle bloei te laten komen, moeten ze volkomen autonoom zijn, aldus Ritzen en zijn medestanders. Dat vereist professioneel management met drie machten: een raad van bestuur die de strategie uitstippelt, een onafhankelijke academische leiding en het alledaagse management. Daar zouden ook de overheidsfinanciën op ingesteld moeten zijn.

Uiteindelijk moeten de Europese universiteiten internationaler en krachtiger worden, zodat studenten en onderzoekers van over de hele wereld naar Europa willen komen. Dat vereist wel een herziening van het onderwijs: studenten moeten in het begin van hun studie leren wat democratisch burgerschap is en gevoel voor cultuur ontwikkelen.

Dat kost geld. Zoals Ritzen in het manifest schrijft: de financiering van universiteiten moet in balans zijn met de sociale en economische opbrengst van het gegeven onderwijs. In het boek 'A chance for European Universities' pleit de voormailge onderwijsminister ook voor hogere private bijdragen aan het hoger onderwijs en voor een Europees systeem van kwaliteitsbewaking.

Inmiddelzs hebben de president van de European Research Council en andere Europese wetenschappers, universiteitsbestuurders en politici hun handtekening onder het manifest gezet. Ook Sijbolt Noorda van universiteitenvereniging VSNU is aangehaakt.

Het document is welwillend in ontvangst genomen door Eurocommissaris van onderwijs en cultuur, Androulla Vassiliou. De ondertekenaars hopen dat het een rol zal spelen in de nieuwe Europese strategie voor de komende tien jaar.

Hoger Onderwijs Persbureau