Ronald van Kempen nieuwe decaan Geowetenschappen

Hoogleraar stadsgeografie Ronald van Kempen wordt per 1 januari decaan van de faculteit Geowetenschappen. De sociaal geograaf Van Kempen is de opvolger van aardwetenschapper Bert van der Zwaan, die tot rector is benoemd.

Ronald van Kempen is momenteel vice-decaan van de faculteit. Sinds 2002 is hij onderzoeksdirecteur. Daarnaast is Van Kempen voorzitter van de NWO-programmacommissie Shifts in Governance  en lid van de Raad van Toezicht van het Verwey-Jonker Instituut.

De hoogleraar stadsgeografie is een van de trekkers van het focusgebied Coordinating Societal Change dat zich bezighoudt met interdisciplinair onderzoek naar probleemwijken. De onderzoeksthema´s van de nieuwe decaan liggen ondermeer op het terrein van de stedelijke vernieuwing en multiculturaliteit in steden.

In 2008 kreeg zijn onderzoek veel media-aandacht toen bleek dat achterstandswijken wellicht opknappen door het vervangen van goedkope woningen door duurdere, maar dat de probleembevolking van die wijken zich vervolgens concentreert in andere wijken. Een resultaat dat door de Utrechtse onderzoekers als ´waterbedeffect´ werd aangeduid.

XB