Rotterdam krijgt studentenspelen

De Erasmus Universiteit mag in 2014 de European University Games organiseren. Het studentensportevenement zal het jubileumjaar van de dan honderdjarige Rotterdamse instelling afsluiten.

De Games zijn een nieuw initiatief van de Europese studentensportorganisatie EUSA die de kampioenschappen tot nu toe alleen voor individuele sporten organiseerde. De eerste European University Games worden volgend jaar in het Spaanse Cordoba gehouden. Tijdens het tweejaarlijkse evenement worden kampioenschappen gehouden in tien sporten, waaronder voetbal, volleybal en roeien. In totaal zullen zo’n vierduizend studenten van hogescholen en universiteiten deelnemen.

Voor de tweede editie, die wordt gehouden van 4 tot en met 13 juli 2014, was ook de universiteit van het Poolse Wroclaw in de race. Per sport kunnen zestien teams deelnemen aan het kampioenschap. Die moeten zich daar tevoren voor plaatsen. De Erasmus Universiteit mag als organisator voor elke sport een team afvaardigen.

Alleen teams van hogeronderwijsinstellingen die zijn aangesloten bij Studentensport Nederland kunnen zich kwalificeren. Dat zijn behalve de universiteiten maar vier hogescholen (Saxion Hogescholen, Hogeschool Zeeland, de I-Pabo en BRESS in Breda). Maar in veel steden zijn de studentensportcentra ook toegankelijk voor hogeschoolstudenten waardoor ook zij kunnen meedingen.