Rover: “Studenten, check vandaag niet in!” *update*

Door een systeemfout wordt vandaag onterecht geld afgeschreven bij studenten die hun ov-chipkaart gebruiken in bussen van Connexxion. Reizigersvereniging Rover adviseert studenten om in deze bussen niet in te checken.

Door de storing herkent het systeem van vervoersbedrijf Connexxion het studentenabonnement op de chipkaart niet. Een woordvoerder van Rover denkt dat de meeste buschauffeurs inmiddels wel op de hoogte zijn van de storing en coulant zullen zijn. “Al krijgen wij ook berichten dat er soms moeilijk wordt gedaan. In dat geval kunnen studenten hun geld terug te vragen via een formulier dat we op onze website hebben gezet.”

Nadeel voor de studenten is dat ze wel zelf een postzegel moeten plakken, aldus Rover. De organisatie gaat Connexxion vragen om ook die postzegel te vergoeden en de restitutieprocedure voortaan gratis te maken.

*Update* Het probleem is inmiddels opgelost, meldt het vervoersbedrijf. Zodra een Connexxion-bus weer in de remise komt, wordt de update verwijderd en rijdt de bus verder met de oude software, die het studentenabonnement op de OV-chipkaart gewoon herkent. Maar het kan tot middernacht duren voordat de storing bij alle bussen is verholpen. Dus hoeven studenten morgen pas weer hun chipkaart te gebruiken in de bussen van Connexxion.

Hoger Onderwijs Persbureau