Rutte: “Kwaliteit hoger onderwijs onvoldoende”

MP Rutte beantwoordt vragen van twitteraars

Nederlandse studenten worden niet goed genoeg bediend, vindt premier Mark Rutte, en dat zint hem niet. Hij belooft beter hoger onderwijs als studenten zelf bereid zijn om financieel meer bij te dragen.

Via Youtube beantwoordde de voormalige staatssecretaris van hoger onderwijs twittervragen van onder anderen verontruste studenten. Ze wilden bijvoorbeeld weten waarom het kabinet de basisbeurs in de masterfase afschaft en of de “extreem hoge” studiekosten straks nog wel zijn op te brengen.

“Ik vind de kwaliteit van ons hoger onderwijs op dit moment niet voldoende”, stelt Rutte. “Het komt nog te weinig voor dat de beste hoogleraar het eerstejaarscollege geeft en er zijn nog te veel studenten die met negen of tien uur college klaar zijn aan het eind van de week.”

Om de kwaliteit van het hoger onderwijs te verbeteren heeft hij extra geld nodig en vraagt hij studenten meer te investeren in hun eigen toekomst. Dat geld kunnen ze lenen en later terugbetalen als hun inkomen dat toestaat. “De deal is: beter hoger onderwijs, begeistert worden door je studie en van jullie kant een extra investering in je studie.”

Rutte zegt niets over het plan om trage studenten drieduizend euro extra collegegeld te laten betalen en hun hogeschool of universiteit een boete.

Hoger Onderwijs Persbureau