Samen op stage: 'Ik krijg echt heel goede begeleiding

Maandag 18 oktober verwelkomde wethouder Rinda den Besten de honderdste stagiair in het kader van het project Samen op Stage. Met dat project willen universiteit, hogeschool en UMC stageplaatsen creëren voor mbo-studenten. In augustus begon Ahmed El Khatib (links op de foto) bij de UU aan een stage elektrotechniek.

“Kijk”, zegt monteur meet- en regeltechnik Adriaan Straver van het Facilitair Service Centrum, terwijl hij wijst op het paneel in de gangkast. “Van hieruit lopen elektrische leidingen door een groot deel van de nieuwe bibliotheek. En zo hebben we in de binnenstad nog een aantal forse installaties. Ideaal voor een student om de kneepjes van het vak te leren.”

Ahmed is een van de inmiddels 34 mbo-studenten die in het kader van het project Samen op Stage bij de universiteit aan de slag is gegaan. Dat project is door de UU opgezet in samenwerking met de hogeschool en het UMC om studenten van de ROC’s Midden Nederland (provincie Utrecht) en ASA (Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Almere) aan stageplekken te helpen. Vooral voor die groep studenten zijn stageplaatsen namelijk dun gezaaid.

Na bijna twintig jaar in de horeca besloot Ahmed (37) begin dit jaar zijn loopbaan een nieuwe wending te geven. “Ik was altijd al geïnteresseerd in techniek en ben daarom in maart begonnen met de opleiding elektromonteur sterkstroominstallaties van ROC Midden-Nederland in Amersfoort. Het is niet zo gemakkelijk om in deze richting goede stageplekken te vinden, dus ik was heel blij met de kans die ik van de universiteit kreeg.”

In het begin vroeg hij zich af of hij wel de goede keus had gemaakt. “De eerste twee weken heb ik alleen maar lampjes vervangen en kleine reparaties uitgevoerd. Toen dacht ik even: zat ik maar bij een installatiebedrijf. Maar nu ben ik blij dat ik hier zit. Ik doe leuk en verantwoordelijk werk en bovendien neemt men hier uitgebreid de tijd om mij alles uit te leggen. Ik krijg echt heel goede begeleiding, ook bijvoorbeeld van collega’s van meet- en regeltechniek.”

Het werk van Ahmed varieert van het verhelpen van kleine storingen tot het meewerken aan de aanleg van compleet nieuwe installaties in gerenoveerde panden. Vooral dat laatste werk is wat hem betreft interessant. “Ik werk nu onder leiding van Gerard Henze en Werner Oddens aan de renovatie van Pieterskerkhof 13. Dat gebouw krijgt niet alleen compleet nieuwe bedrading, maar ook nieuwe groepenkasten en ga zo maar door. Daar leer ik echt heel veel van.”

EH