Schaatsen in Utrechtse Uithof

Een spontane actie van Sportcentrum Olympos heeft er voor gezorgd dat we komende dinsdag van 13 tot 20 uur mogen schaatsen op de bouwkavel van het toekomstige Transferium in De Uithof.

Denk niet dat het hier om een lullig plasje gaat. Het beschaatsbare gebied is ongeveer zo groot als anderhalf voetbalveld. Samen met de studentenschaatsverenigingen heeft Olympos een speciaal programma samengesteld voor dinsdag. Er is verlichting, er wordt een schaatsbaan van zo'n 300 meter uitgezet en er komt een ijshockeyveld. "We gaan proberen of we ook een koek en zopietent kunnen regelen", zegt Astrid Tonnaer van het sportcentrum. Of er ook een dweilorkest beschikbaar is, is niet bekend.

Tonnaer: “Donderdag kwamen we op het idee om op het bouwterrein te schaatsen. Maar toen moesten we natuurlijk nog eerst toestemming krijgen van de gemeente. Die hebben we nu binnen. Hoewel het ijs er nu al goed uitziet, mogen we alleen dinsdag het terrein gebruiken.” Deze vrijdag zijn de plannen samen met de schaatsende studenten verder uitgewerkt. Schaatsvereniging Softijs geeft gratis schaatsles en speciale clinics. IJshockeyclub de Buccaneers leert geïnteresseerden alles over ijshockey en en je kan wedstrijden meespelen.