Schikking over laserkunstwerk Sol Lumen

Om verdere juridische stappen te voorkomen, hebben de Universiteit Utrecht en kunstenares Yvette Mattern een schikking getroffen aangaande het laserkunstwerk Sol Lumen. Voortaan moet bij elke publicatie-uiting over Sol Lumen de volgende zin worden toegevoegd: Sol Lumen is een kunstwerk van Yvette Mattern.

De Universiteit Utrecht trok in maart tijdens de start van de lustrumviering niet alleen de aandacht van alle inwoners van Utrecht maar ook van de internationale media met het kunstwerk Sol Lumen. Vanaf het Van Unnikgebouw in De Uithof werd een week lang de universitaire vlag in laserstralen naar de Domtoren in de binnenstad gestuurd. De zeven kleuren, die de zeven faculteiten van de UU voorstelden, werden in laserstralen gevat.

De media-uitingen werden ook gezien door de Berlijnse kunstenares Yvette Mattern. Zij herkende in Sol Lumen haar kunstwerk Global Rainbow. Een regenboog gemaakt van zeven gekleurde laserstralen waar ze in 2008 het copyright voor had gedeponeerd. Het kunstwerk was te zien geweest in Toulouse, New York en Berlijn. Ze beschuldigde de universiteit van diefstal en stuurde een sommatiebrief.

Onlangs zijn Mattern en de UU tot een schikking gekomen. “Afgesproken is dat wanneer de universiteit schrijft over Sol Lumen of wanneer er een foto van het kunstwerk wordt gebruikt haar naam erbij vermeld moet worden als de kunstenares”, zegt UU-juriste Muriël Wateler. Over eventuele andere afspraken of financiële claims, wil ze niets kwijt omdat deze vallen onder de afspraak ‘vertrouwelijk’.

Toen de kunstenares eind maart aan de bel trok, was de eerste reactie van de lustrumcommissie die het project had bedacht, er één van verbazing. Er zijn grote verschillen tussen Global Rainbow en Sol Lumen, zo was de redenatie. Hoewel beide kunstwerken gebruik maken van zeven laserstralen, zijn de stralen van de regenboog oneindig en worden die recht de lucht ingeschoten. Dat terwijl de stralen van Sol Lumen horizontaal verzonden worden en eindig zijn. Bovendien is het idee dat aan de basis ligt van Sol Lumen een geheel ander.

Inmiddels zijn alle uitingen over Sol Lumen die nog op de site van de Universiteit Utrecht zijn te vinden, voorzien van de vermelding. Houdt de universiteit zich niet aan de afspraak dan kan Mattern naar de rechter stappen om de universiteit aan te klagen.