SGP wil huidige studenten ontzien

Het wordt steeds moeilijker voor staatssecretaris Halbe Zijlstra om de langstudeerboete door de Eerste Kamer te loodsen, nu ook de SGP in de bres springt voor studenten die al vertraging hebben opgelopen.

De gereformeerde partij vindt het terecht dat studenten drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen als ze meer dan een jaar uitlopen in hun bachelor- of masteropleiding. Maar het gaat te ver om die ‘langstudeerboete’ aan de huidige studenten op te leggen, zegt de SGP vandaag in gratis dagblad Spits. “We vinden dat de rechtsbescherming van de huidige studenten erg wordt losgelaten”, aldus een woordvoerder.

De regering heeft de steun van de SGP niet nodig voor een meerderheid in de Tweede Kamer: VVD, CDA en PVV hebben samen genoeg zetels. Maar in de Eerste Kamer liggen de verhoudingen momenteel anders. Zelfs met steun van de SGP komt de regering daar een stem te kort. Als de SGP afhaakt, wordt het vrijwel onmogelijk om de wet langs de senaat krijgen.

De partij sluit zich aan bij de kritiek dat huidige langstudeerders de maatregel niet hebben zien aankomen. Ze kunnen hun studiegedrag uiteraard niet achteraf aanpassen.

Gisteren kondigden studentenorganisaties aan dat ze naar de rechter zullen stappen als de plannen doorgang vinden. Ze voelen zich gesteund door een rapport van advocatenbureau Stibbe. Dat stelt onder meer dat Zijlstra’s boete in strijd is met internationale verdragen.

hoger onderwijs persbureau

Tags: sgp