Spandoek van Jonge Democraten aan gevel studentenvakbond

De jongerenafdeling van D66 heeft vrijdagochtend de gevel van het hoofdkantoor van de Landelijke Studentenvakbond voorzien van een enorm spandoek. ‘Liever goed onderwijs dan stufi’, las het winkelende publiek korte tijd op het pand in de Drieharingenstraat.

De Jonge Democraten wisten omstreeks 10.00 uur het dak van het LSVb-pand te bereiken via een naastgelegen gebouw. Enige tijd later moesten de JD’ers op last van de politie hun actie staken.

De jongerentak van D66 onderschrijft de grote landelijke demonstratie op het Museumplein, maar wil niet dat deze door de LSVb wordt “gekaapt” voor het behoud van de basisbeurs. De JD pleit voor een sociaal leenstelsel. Afgelopen week lanceerden de Jonge Democraten de website lievergoedonderwijsdanstufi.nl waar een petitie kan worden getekend. “Die basisbeurs heeft niets te maken met onderwijskwaliteit, en daar is het ons om te doen”, zegt voorzitter Thomas Bakker, student Bestuurs- & Organisatiewetenschap in Utrecht.

LSVb-voorzitter Jasmijn Koets spreekt van “een grappige actie”. “We strijden allebei voor beter onderwijs. Wij vinden daarnaast de basisbeurs essentieel voor de toegankelijkheid van het onderwijs. Klaarblijk verschillen we op dat punt van mening. Maar ik denk dat ik de JD’ers straks wel zal zien op het Museumplein."

XB