Speciaal verjaardagscadeau voor Gerard ‘t Hooft

Nobelprijswinnaar en universiteitshoogleraar theoretische fysica Gerard ’t Hooft werd afgelopen zomer 65 jaar. Als speciaal verjaardagscadeau biedt het college van bestuur de gewaardeerde hoogleraar vanmiddag in de Geertekerk een symposium aan waarin Utrechtse toppers over de staat van de wetenschap berichten.

Bent u blij met dit cadeau?
Ik vind het zeker een bijzonder cadeau. Bij mijn zestigste verjaardag kreeg ik ook al een symposium aangeboden op Vlieland. Dat was gericht op mijn vakgebied. Dat leek me interessanter om het nu breder te trekken. Zo krijg je een heel gevarieerd beeld van de Utrechtse wetenschap.

Wie mochten er komen?
Bij de keuze is gekeken naar Spinoza prijswinnaars, maar ook naar leden van de Jonge Akademie. Zo krijg je een heel afwisselend programma waarin een lezing het ene moment gaat over de biologie en dan weer over de geschiedenis van de economie. Ik ben daar heel benieuwd naar.

U gaat op de bijdragen reflecteren. Wat kunnen we verwachten?
Ik weet wie er komen en op welke onderzoek ze zitten. Ik verwacht dat iedere wetenschapper daar iets over zal vertellen. En dan is het aardig om op basis van wat ze gezegd hebben een paar zaken eruit te lichten die mij in het bijzonder zijn opgevallen.

U bent 65 jaar, maar u gaat niet met pensioen.
Ik ben nu benoemd tot universiteitshoogleraar. Ik krijg nog heel veel uitnodigingen voor lezingen en bijeenkomsten met het verzoek erbij te zijn. Als universiteitshoogleraar heb ik meer vrijheid om te kijken wat ik nog kan doen. In het onderzoek zijn er nog zaken waarvan ik hoop dat ik ze kan uitzoeken. Ook begeleid ik nog twee promovendi. Er zijn emeriti die tot hun 90ste elke dag naar het werk gaan. Dat wil ik niet. Ik wil ook aandacht besteden aan mijn kleinkinderen. Het gaat om de balans en ik ben blij dat ik mijn werk zo nog een tijdje kan voortzetten.

Tijdens het symposium in de Geertekerk zijn voordrachten van Hans Clevers, Iris Sommer, Ben Scheres, Henk Lekkerkerker, Appy Sluijs, Beate Volker, Jan Luiten van Zanden en Frits van Oostrom