'Spel van de Gouden Eeuw' in de herkansing

Een new & improved versie van het  'Spel van de Gouden Eeuw' is doorgedrongen tot de finale van de Academische Jaarprijs 2010. Het gaat om een online game over de financiële markt in het 17de-eeuwse Amsterdam. Het idee van economisch historici Oscar Gelderblom en Joost Jonker en hun team van de Universiteit Utrecht bereikte ook vorig jaar de finale, maar won toen niet.

De Academische Jaarprijs is bestemd voor de beste vertaling van wetenschappelijk onderzoek naar een breed publiek. Het team met het meest creatieve communicatieplan ontvangt de hoofdprijs van 100.000 euro om het ingediende plan te realiseren. Van de 27 inschrijvingen zijn er 5 genomineerd voor de finale van de Academische Jaarprijs 2010, die plaatsvindt op woensdag 27 oktober in de Stadsgehoorzaal in Leiden. De andere finalisten zijn van de TU Eindhoven, het Leids Universitair Medisch Centrum, Wageningen Universiteit en het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Het Spel van de Gouden Eeuw wordt een online single player game, die laat zien hoe Amsterdam zich in de Gouden Eeuw kon ontwikkelen tot een belangrijke financiële markt en welke rol het groeiende vertrouwen van beleggers daarbij speelde. Het Utrechtse team wil het spel zo ontwerpen dat er duizenden mensen aan mee kunnen doen. Iedere deelnemer krijgt de identiteit van een Amsterdammer uit die periode. Door tijdens het spel geld te verdienen, geld te verliezen, te beleggen en te investeren, leren spelers over de werking van een financiële markt.

Voor de finale van 2010 komt team Gelderblom met een vernieuwd en verbeterd plan voor het Spel van de Gouden Eeuw. In samenwerking met IJsfontein Interactive Media B.V. zullen zij het spel in oktober  aan de jury presenteren. De voorbereidingen van het team zijn te volgen op www.geldindegoudeneeuw.com. In het Ublad verscheen in  maart 2009 een verhaal over het onderzoek van Gelderblom en Jonker

GK