Sportverenigingen dreigen met vertrek uit De Uithof

De besturen van de studentensportverenigingen (SSV’s) menen dat het sporten in De Uithof zo duur wordt dat ze hun heil beter buiten het universiteitscomplex kunnen zoeken. In een brief aan het college van bestuur wordt de noodklok geluid.

De sportclubs hekelen in de brief de ‘draconische bezuinigingen’ die het universiteitsbestuur vraagt van de sportstichting Mesa Cosa, beheerder van Olympos. Omdat Mesa Cosa een oplossing moet zoeken voor het ontstane exploitatietekort van meer dan een half miljoen euro zullen de prijzen voor de huur van velden en zalen met zo’n dertig procent stijgen. Daarnaast worden bijdragen en subsidies die Mesa Cosa aan SSV’s verstrekt sterk verlaagd.

Volgens Geert Jan Hahn, de voorzitter van volleybalvereniging Van Slag die de brief namens alle SSV’s ondertekende, overwegen verschillende verenigingen op goedkopere locaties te gaan sporten. “Dit kan toch niet zijn wat een universiteit voor ogen staat? Utrecht is al verreweg de duurste stad als het om studentensport gaat.”

Voetbalvereniging Odysseus ’91 “oriënteert zich” op een mogelijke verhuizing naar een ander Utrechts complex. “De clubs zien ons er graag bijkomen als mede-bespeler. Sommige verenigingen hebben immers moeite om de velden te betalen en een eigen jeugdafdeling in stand te houden”, zegt voorzitter Jan Willem de Kleuver. De Kleuver zegt met Odysseus “liever in De Uithof te willen blijven” en slechts noodgedwongen een vertrek te overwegen. “Olympos is gezellig. De locatie is goed en je kunt samenwerken met andere studentenverenigingen. Maar onze velden zijn al de duurste van de hele regio. En daar komt nu nog eens dertig procent bovenop.”

De lacrosse-vereniging Domstad Devils denkt serieus na over nauwe samenwerking met de American Football-vereniging Domstad Dominators die in Overvecht-Noord speelt. “De verhoging van de veldhuur is voor ons mogelijk het laatste zetje”, zegt voorzitter Kasper Schekkerman. “Het was altijd al erg lastig om te voldoen aan de universitaire subsidie-eis dat tachtig procent van de leden student moet zijn.”

De SSV’s zijn weinig te spreken over het feit dat ze zo laat zijn ingelicht over de tariefverhogingen. Hahn: “We hoorden hier pas eind april iets over. Je kunt toch niet verwachten dat verenigingen van de ene op de andere dag de contributie met dertig procent verhogen? Er zal een flinke aanslag worden gepleegd op het eigen vermogen, als dat al aanwezig is.” In de brief aan het college van bestuur vragen de SSV’s om een gesprek over de “benarde situatie”. Daarbij zouden ook Mesa Cosa en de gemeente moeten aanschuiven.

Hahn ontving een dag na het versturen van de brief al een reactie van collegelid Amman. Die stelde eerst het verdere overleg met Mesa Cosa te willen afwachten. “Maar dit is in ieder geval een bemoedigend signaal”, vindt Hahn.

Samen met enkele andere voorzitters en twee leden van de sportraad heeft Hahn inmiddels ook een voorstel ingediend bij Mesa Cosa waarbij de verenigingen worden ontzien. Uitgangspunt van dat plan is een herintroductie van de sportkaart die anderhalf jaar geleden werd afgeschaft. Alle studenten en medewerkers die gebruik maken van de faciliteiten van Olympos zouden een basisbijdrage van 20 euro moeten betalen, afgezien van de mate waarin zij gebruik maken van het cursus- en verenigingsaanbod. Al te forse contributieverhogingen bij verenigingen zouden daarmee kunnen worden voorkomen. “Dit lijkt ons de enige mogelijkheid om de verenigingen te behouden voor De Uithof”, aldus Hahn.

Volgens Mesa Cosa-directeur Jules Vereecken moet deze maand duidelijk worden hoe het sportcentrum de financiële pijn precies gaat verdelen. Het opnieuw invoeren van de sportkaart is volgens Vereecken een van de opties die daarbij wordt onderzocht.

De directeur noemt het “begrijpelijk, maar doodzonde” dat verenigingen een mogelijk vertrek opperen. “Als je ergens anders goedkoper uitbent omdat de gemeente meer subsidieert dan de universiteit, dan ga je dat natuurlijk overwegen. Maar het zou natuurlijk te betreuren zijn als hier straks een prachtig sportcentrum ligt, zonder dat er studenten en medewerkers sporten.”

De komende maanden gaat Vereeckens Mesa Cosa in samenspraak met het universiteitsbestuur een plan opstellen voor de toekomst van de sport in De Uithof.

XB