Stapel levert doctorstitel zelf in

Fraudeur Diederik Stapel heeft zijn doctorstitel vrijwillig ingeleverd bij de Universiteit van Amsterdam. Zijn getuigschrift is weer terug bij de universiteit.

Volgens de UvA heeft Stapel schriftelijk verklaard afstand te doen van zijn doctorstitel omdat hij van oordeel is dat zijn gedrag van de afgelopen jaren niet past bij de plichten die verbonden zijn aan het doctoraat.

Stapel werkte van 1993 tot 1999 aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde daar in 1997. Aansluitend werkte hij in Groningen en Tilburg. In september kwam aan het licht dat hij onderzoeksdata voor zijn publicaties verzon. Dat werd bevestigd door de commissie-Levelt, die in een tussenrapportage vaststelde dat dit in ten minste dertig gevallen gebeurd was. Ze adviseerde de UvA te onderzoeken of Stapels doctorsgraad kon worden ingetrokken. Stapel heeft dit niet afgewacht.

Lees hier alle artikelen over het rapport Levelt en de affaire Stapel