Student geen wanbetaler

Jongeren zijn de grootste wanbetalers van zorgverzekeringen, kwam gisteren in het nieuws. Maar studenten betalen braaf hun rekening. Vooral universitaire studenten.

Ruim 244.000 Nederlanders (1,9 procent) hebben een betalingsachterstand van meer dan een half jaar bij hun zorgverzekeraar. Van hen zijn ruim 70.000  tussen de twintig en dertig jaar oud, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Maar tussen die wanbetalers zitten maar zo’n 5000 studenten, blijkt uit een andere tabel. Van alle hbo’ers heeft slechts 1,2 procent een betalingsachterstand: 4.220 in totaal. Universitaire studenten zijn nog stipter: slechts achthonderd van hen betalen te laat (0,4 procent).

Waar de betalingsachterstanden vandaan komen? Het College voor de Zorgverzekeringen weet het niet. “Misschien hebben ze hun boekhouding niet op orde”, oppert een woordvoerder.