Student op weg naar de Verenigde Naties

De 22-jarige student Diederik Vasse is één van de zes kandidaten die nog in de running zijn om  jongerenvertegenwoordiger voor de Verenigde Naties te worden. Deze week moet hij zo veel mogelijk stemmen zien te winnen om een plaats te veroveren in de finale. Die is op 23 oktober. De winnaar wordt tijdens het evenement UN&me in Den Haag bekend gemaakt.

Wat heb je moeten doen om bij de laatste zes kandidaten terecht te komen?

Vorig jaar wilde ik ook al jongerenvertegenwoordiger worden, maar toen overleefde ik de voorrondes niet. Dit jaar kreeg ik automatisch een e-mail waarin stond dat ik me weer kon aanmelden. Deze keer kwam ik wel door de voorrondes. Twee weken geleden was de kwartfinale in café Hofman in Utrecht. Er waren nog elf andere kandidaten. Onder het oog van een jury moest ik verschillende presentaties geven en debatteren met drie andere deelnemers. Toen ik hoorde dat ik bij de laatste zes kandidaten zat, dacht ik ‘nu ga ik er voor de volle honderd procent voor’!

Ben je een idealist of staat deze functie ook leuk op je cv?

Ik doe het zeker niet alleen maar voor mijn cv, maar ik ben ook geen pure idealist. Ik denk dat ik er tussen in zit. Ik heb natuurlijk wel idealen. Ik ben vier maanden in Azerbeidzjan geweest, waar ik heb
gewerkt met gevluchte kinderen. Ik organiseerde buitenschoolse activiteiten, Engelse les en sportactiviteiten. Daar heb ik gezien hoe belangrijk onderwijs is voor deze kinderen en hoe gelukkig zij daar van worden. Elk kind heeft recht op goed onderwijs en ik denk dat scholing kan helpen met het oplossen van problemen in de wereld. Die boodschap wil ik uitdragen.

Je hebt in een interview gezegd dat je Nederlandse jongeren bewuster wilt maken van internationale vraagstukken, bijvoorbeeld over duurzaamheid en armoede. Zitten ze daar wel op te wachten?

Het is maar net hoe je het brengt, je moet jongeren natuurlijk niet de les gaan lezen. Ik denk dat ze er best wel mee bezig zijn, want het gaat uiteindelijk wel om onze toekomst. Duurzaamheid is veel in het nieuws, bijvoorbeeld met de film van Al Gore. Ik hoop veel in gesprek te gaan met jongeren, als vertegenwoordiger ga je het hele land door. Ook lijkt het me leuk om via Facebook input te krijgen, dit is toch een belangrijke manier van communiceren tegenwoordig.

Als vertegenwoordiger mag je naar de VN in New York, denk je dat je daar echt invloed kan uitoefenen?

Luisteren zullen ze altijd natuurlijk, of ze er iets mee doen, ja dat weet ik niet. Je gaat veel in gesprek met prominenten, zoals Ban Ki-moon de secretaris-generaal van de VN. De Nederlandse regering vindt het in ieder geval heel erg belangrijk om een jongerenvertegenwoordiger te hebben.

Gaat je studie nog een handje helpen?

Ik heb een bachelor Bestuurs- en Organisatiewetenschap. Daar leer je natuurlijk veel over politiek. Het lijkt me interessant om te zien hoe het nou in het echt gaat, bijvoorbeeld met lobbyen.

Je wilt deze week via sociale media kiezers naar je toe trekken, hoe ga je dit aanpakken?

Ik heb een website gemaakt,  waar mijn ideeën opstaan. Ook wil ik gaan twitteren, alleen heb ik dat nog nooit gedaan, dus dat wordt een hele nieuwe ervaring. Ik ben wel erg bekend met Facebook, dus dat ga ik zeker inzetten. Ik denk niet dat flyeren op straat erg helpt tegenwoordig.

En als je nou niet wint, val je dan in een zwart gat, woede?

Dan val ik zeker niet in een zwart gat, dan ga ik gewoon verder met mijn master Communicatie, Beleid en Management. Natuurlijk zou het wel heel erg jammer zijn. Maar ik heb wel het gevoel dat ik goed bezig ben, ik steek er veel energie in. En ja, ik zou nog wel naar de finale tijdens UN&me gaan.