Studenten betalen premie op tijd

Vrijwel alle studenten betalen de premie van hun zorgverzekering keurig op tijd. Universitaire studenten zijn daarin nog stipter dan hbo-studenten, blijkt uit nieuwe gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Er zijn maar zeshonderd wanbetalers onder de universitaire studenten, aldus het CBS. Zij hebben bij hun zorgverzekeraar een betalingsachterstand die groter is dan zes maanden. Het gaat om 0,3 procent van alle studenten in het wetenschappelijk onderwijs. Onder hbo’ers is dat percentage drie keer zo hoog: 0,9 procent, oftewel 3.260 studenten.

Van alle Nederlanders heeft 1,9 procent een betalingsachterstand van een half jaar of meer. Van alle jongeren tussen de twintig en vijfentwintig jaar gaat het om 3,4 procent.