Studenten bezetten Roosevelt Academy

Studenten hebben afgelopen nacht het academiegebouw van de Roosevelt Academy bezet uit protest tegen de hogere toelage die ze volgend jaar moeten betalen. Dat meldt de Provinciale Zeeuwse Courant vanochtend.

Aanleiding is het plan van de directie om vanaf volgend jaar een extra toelage te vragen van 500 tot 750 euro. Deze toelage komt bovenop het wettelijke collegegeld. Gisteravond was er een discussieavond tussen studenten en directie. De directie zegt dat de toelage een logisch gevolg is van de wet 'Ruim baan voor talent' waarin staat dat voor excellente opleidingen ook een hoger collegegeld moet worden betaald. De Roosevelt Academy is een van de weinig university colleges waar studenten gewoon tegen het wettelijk collegegeld terecht kunnen. Bovendien gaf de directie aan dat studenten betrokken zullen worden bij de besteding van het extra geld. Woordvoerder Jan-Willem Vos zei eerder in DUB al dat het besteed zal worden aan betere faciliteiten, zoals draadloos internet.

De studenten zijn het echter niet eens met de voorgenomen verhoging. Ze vinden dat het collegegeld voor de zittende studenten niet verhoogd mag worden. Om hun argumenten kracht bij te zetten, zijn ze blijven slapen in het voormalig stadhuis aan de Markt waar de Roosevelt Academy is gevestigd. Ze hadden hiervoor overigens wel toestemming van de directie.

De Roosevelt Academy is niet het enige university college dat het collegegeld volgend jaar wil verhogen. DUB meldde al eerder dat het University College Utrecht de nieuwe aankomende studenten tweemaal het wettelijke collegegeld wil laten betalen. Ook de university colleges van Maastricht, Leiden en Amsterdam hebben vergelijkbare plannen.