Studenten kennen hun studieschuld niet

Zestig procent van de studenten weet niet hoe hoog zijn studieschuld is en één op de drie maakte geen financieel plan voor hij met studeren begon. Geen goed teken, vindt het Interstedelijk Studenten Overleg.

Steeds meer studenten moeten een lening aangaan en die leningen worden bovendien steeds hoger, aldus het ISO. Maar de voorlichting van de Dienst Uitvoering Onderwijs is volgens de studentenorganisatie nog altijd onder de maat.

Van degenen die lenen naast hun basisbeurs weet de helft niet wat hun studieschuld is. Bovendien beseft zeven procent van de studenten niet dat er rente wordt geheven over de studielening. “Dus is er iets mis met de informatievoorziening”, vindt voorzitter Sebastiaan Hameleers van het ISO.

Hij baseert zich op de antwoorden van drieduizend studenten die zich hebben aangemeld voor het studentenpanel van het ISO.  Het is niet bekend hoe representatief dat panel is voor de hele studentenpopulatie.

Het ISO gebruikt de uitkomst om op de noodzaak van voorlichting te hameren. Wie bij een bank of bedrijf een lening wil aangaan, krijgt altijd een waarschuwing: let op, geld lenen kost geld. Maar wie honderden euro’s bij DUO wil lenen, kan dat met een paar muisklikken regelen. “Er zijn waarschijnlijk ook studenten die lenen voor een vakantie of een biertje in de kroeg”, zegt Hameleers. “Die moeten weten wat daarvan de gevolgen zijn.”

Wel vermeldt de website van DUO bij het onderwerp Lenen: “Maar voordat je gaat lenen: bedenk dat je de lening na je studie met rente moet terugbetalen.” En is ook een rekenhulp om te bepalen hoe duur lenen precies is.

“Je kunt dat terugvinden op de website”, erkent Hameleers, “maar je hoeft het niet te zien op het moment dat je de lening afsluit. Je hoeft ook geen eindtijd voor de maandelijkse lening te geven: je lening stopt pas als je afstudeert of zelf de opdracht geeft. Je ziet zelfs geen rekenhulp die vertelt hoeveel die extra lening je na afloop van je studie kost.”

Een eenvoudig rekenprogramma staat op watkostmijnstudieschuld.nl. Wie daar zijn studieschuld, rente en maandelijkse aflossing invult, krijgt te zien hoe lang het aflossen duurt en welk totaalbedrag aan rente er betaald wordt. Ook is uit te rekenen hoeveel een eenmalige grote aflossing oplevert en wat het kost om het aflossen tijdelijk stil te zetten.