Studenten klonen Twitter

Drie Belgische studenten computerwetenschappen en informatica hebben een eigen variant op Twitter ontworpen. Met hun microblogdienst ‘Yelper’ kunnen berichten van 141 in plaats van 140 tekens worden verstuurd en volgers heten er ‘groupies’.

De makers van de ‘twitterkloon’, Wouter Devinck, Jeroen Verhulst en Niels Derdaele, benadrukken dat Yelper sterk is geïnspireerd op Twitter, maar dat hun dienst alleen voor ‘educatieve doeleinden’ is bedoeld. Om problemen te voorkomen hebben ze een andere programmeertaal gekozen dan de bekende microblogdienst. De studenten gaan bovendien de broncode van Yelper beschikbaar stellen, zodat anderen ervan kunnen leren.

Morgen presenteren de drie studenten van de Universiteit Gent hun project op de ‘Students to Business Day’ in Antwerpen.

De naam ‘Yelper’ zou afkomstig zijn van het Engelse ‘to yelp’, dat keffen betekent. Inmiddels zijn er 699 gebruikers op Yelper. Er is ook een smartphone-applicatie voor Yelper.