Studenten met mailadressen van Microsoft onbereikbaar voor universiteit

‘Schakel je forward van UU-mail uit’. Dat advies krijgen studenten die hun universitaire mail laten doorsturen naar een Hotmail-, Yahoo-, MSN- of @Live-adres.

De betrokken providers weigeren op dit moment alle mail die afkomstig is van UU-adressen. Dit is lastig voor universitaire onderdelen en docenten die gebruik maken van deze adressen. In totaal forwarden zo’n 4000 studenten hun mail door naar een van de Microsoft-mailaanbieders.

De oorzaak van de mail-blokkade is volgens de universiteit het zogenoemde ‘fishing', een vorm van internetfraude waarbij onder meer sites van banken worden nagemaakt om inloggegevens te verkrijgen. “Als iemand met een uu.nl-adres (student of medewerker) reageert op een phishing-mail komt de Universiteit Utrecht op een zwarte lijst van de provider te staan”, zo luidt de uitleg.

Volgens ict-directeur Ineke Molenaars komt het wel vaker voor dat de universiteit geweerd wordt, maar is dat meestal slechts van korte duur. Nu is er sprake van een hardnekkig probleem. Al sinds vorige week vrijdag wordt niets doorgestuurd. “Heel vervelend is ook het moment. Zo aan het begin van het academisch jaar is communicatie met studenten erg belangrijk.”

Op de korte termijn staat de universiteit machteloos, stelt Molenaars. “Gewoonlijk weten we providers ervan te overtuigen dat we van de zwarte lijst verwijderd moeten worden, maar bij Microsoft lukt dat niet. Het bedrijf bepaalt zelf wanneer de universiteit weer op de groene lijst geplaatst wordt.”

Omdat Molenaars voorziet dat soortgelijke mailonderbrekingen in de toekomst nog wel vaker kunnen voorkomen, dringt zij er nu bij studenten op aan om hun mail niet langer te forwarden. “Het enige wat we kunnen doen is ervoor zorgen dat die Hotmail- en Yahoo-adressen zo min mogelijk gebruikt worden in de communicatie van de universiteit met de studenten. Daarom hebben we donderdag alle studenten die die diensten gebruiken een mail gestuurd. Vanaf een niet-universitair adres inderdaad.”

Molenaars benadrukt dat de problemen niets te maken hebben met de invoering van gmail-accounts voor studenten. Sinds dit voorjaar wordt studenten gevraagd hun solismailaccount om te zetten naar een gmail-account. Hiermee hoopt de universiteit te voorkomen dat zwaar geïnvesteerd moet worden in de verouderde voorzieningen.

Volgens de ict-directeur verloopt deze operatie naar tevredenheid. Van de ongeveer 30.000 studenten zijn er 26.000 inmiddels in bezit van een gmail-account. “Maar”, zo waarschuwt Molenaars, “een flink deel daarvan heeft de oude forward-instelling nog niet verwijderd. En dát willen we graag veranderen.”

Overigens hoopt Molenaars ook dat opleidingen het belang inzien van het uitsluitend gebruiken van de universitaire gmail-adressen. “Nu zie je nog dat studies of docenten lijsten aanmaken waar studenten zelf een mailadres op kunnen invullen. Dan wordt het lastig te achterhalen welke mail al dan niet aankomt en waarom. Ik heb liever met maar één provider te maken.”

XB

Het forward-adres verwijderen kan via: https://solis-ugids.uu.nl