Studenten-OV sneller stuk dan gewone OV-chip

De OV-chipkaart van studenten gaat vaker stuk dan de gewone OV-chipkaart. “Waarom dat is, weten we niet, maar we vermoeden dat studenten minder netjes omspringen met hun OV-kaart,” zegt Charlotte Schoenmakers van de OV-studentenkaart. Onzin, zegt studentenvakbond LSVb.

Sinds de verspreiding van de OV-studentenkaart begin dit jaar is al 3,6 procent van de 550.000 kaarten die nu in omloop zijn, stuk gegaan. Dat zijn er zo’n 20.000. “Fysiek kapot”, zegt Schoenmakers. “Van alle kaarten heeft maar 0,96 procent een defecte chip. Daarnaast wordt een klein percentage als defect naar ons opgestuurd dat geblokkeerd blijkt te zijn en dus helemaal niet stuk is.”

Wat de oorzaak is van het grote fysieke verval, weet ze niet. Dat de studentenkaart meer te lijden heeft dan een gewone OV-kaart omdat die vaker gebruikt wordt en daardoor sneller kapot gaat, is volgens Schoenmakers onzin. “We hebben we naar de gewone OV-chipkaarten en die zijn gemaakt van exact hetzelfde materiaal. Trajectkaarthouders van de NS bijvoorbeeld gebruiken hun kaart elke dag en die kaarten gaan ook niet sneller stuk. Er zit zelfs een nieuwe beschermende folie overheen die de kaart beter beschermd”, zegt Schoenmakers.

Het ligt daarom voor de hand de oorzaak van de vele kapotte kaarten te zoeken bij de gebruiker. “Voor ons is het ook koffiedik kijken. Als er geen verschil is met de gewone OV-chipkaart dan moet de oorzaak haast wel liggen bij de gebruiker. Misschien zit de OV-studentenkaart vaker los in de tas of de broekzak. Ik weet het ook niet.”

Volgens Sander Breur, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond, zijn studenten echt niet slordiger dan andere OV-chipkaartgebruikers. “Ik hoor en zie het ook dat de meeste studenten de chipkaart gewoon in hun portemonnee hebben zitten of in een hoesje.”

Maar de LSVb heeft nog meer problemen met de OV-studentenchipkaart. “Behalve dat de kaart fysiek kapot gaat, zijn er nog andere problemen met de kaart. De chip zit verwerkt in de hele kaart en als een randje een beetje verbogen is, kan de chip al kapot zijn. Het tweede punt is dat je ook nog steeds losse treinkaartjes moet kopen op de dagen dat je geen vrij reizen hebt. Dat is stom. Daarnaast is de regel dat je gemaakte reiskosten op het moment dat je kaart stuk is, niet altijd vergoed krijgt. Je moet aantonen dat jij je kaart niet opzettelijk bent kwijt geraakt of kapot hebt gemaakt. Dat is alles behalve een soepele regeling.”

Hij vreest dat er met het nieuwe studiejaar voor de deur het weer klachten gaat regenen op het kantoor van de LSVb in Utrecht. “De nieuwe studenten moeten dan hun product op de chipkaart laden. Als dat net zo verloopt als begin dit jaar, dan kunnen we onze borst natmaken.”

Charlotte Schoenmakers denkt dat het allemaal wel los loopt met de nieuwe OV-studentenkaarten. “De nieuwe studenten moeten 18 zijn om gebruik te mogen maken van de OV-studentenkaart. Ook is het voor nieuwe studenten pas mogelijk om half augustus hun reisproduct op de chipkaart te laden. Dus als het laden nu nog niet lukt, is dat logisch.“ Schoenmakers verzekert dat haar bedrijf er alles aan doet om er voor te zorgen dat het kopen van kaartjes op de dagen dat studenten geen vrij reizen hebben, tegen het einde van het kalenderjaar verleden tijd is. “De NS moet daarvoor een aanpassing in zijn computersysteem maken en wij hopen dat dat over een paar maanden gereed is.”

Schoenmakers wil studenten verder op het hart drukken om niet te snel te denken dat hun OV-kaart stuk is. “Als een kaart het niet doet en de kaart ziet er nog goed uit, kan de chip kapot zijn maar het kan ook zijn dat de kaart is geblokkeerd. Dat kan gebeuren doordat je een negatief saldo hebt na een reisje met de bus, tram of metro van bepaalde vervoersbedrijven. Daarnaast kan de kaart geblokkeerd zijn, doordat je vergeten bent uit te checken bij de ene vervoerder en met de volgende vervoerder verder wilt reizen. Een dergelijke blokkade kunnen ze aan een balie bij een openbaar vervoersbedrijf ongedaan laten maken.”

Studenten met een kaart die echt kapot is, kunnen een nieuwe aanvragen, maar voor de nieuwe kaart in hun bezit is, gaan er minimaal een tot twee weken voorbij. “Uiterlijk drie weken.” De vervangende kaart is gratis, maar dat kan vanaf april 2011 als de OV-chip landelijk gaat wel eens voorbij zijn. Schoenmakers: “De NS vraagt nu al 11 euro voor een vervangende kaart. Dat zou tegen die tijd ook voor de studentenkaart kunnen gaan gelden.”

Ondertussen wordt nagedacht over een betere bescherming van de kaart. “Toen de allereerste OV-chipkaarten werden gemaakt, kregen de studenten er een hoesje bij. Ik zie dat studenten dat hoesje nog gebruiken, dus misschien is het een idee om de chipkaart in een hoesje aan de student mee te geven.”

GK