Studenten snappen Google niet

Ze stellen zelden een vraag aan de bibliothecaris, zoeken in de verkeerde databases en googelen maar wat in het wildeweg. Studenten kennen nauwelijks de weg in de bibliotheek.

De ‘digital natives’ zoals de huidige generatie studenten ook wel wordt genoemd zijn bij nader inzien toch niet zo ‘web savvy’, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Antropologen en bibliothecarissen deden twee jaar lang onderzoek op vijf campussen in Illinois. Ze interviewden studenten en observeerden hun gedrag in de universiteitsbibliotheken.

In één van de bibliotheken slaagden maar zeven van de dertig geobserveerde studenten erin online een redelijke zoekopdracht uit te voeren, schrijft de website Inside Higher Ed. Veel studenten zouden niet begrijpen hoe zoekmachines als Google werken en blijken zelfs niet te weten hoe ze hun zoekopdracht kunnen beperken door middel van Google Scholar of door alleen op nieuwsartikelen te zoeken.

Ook in wetenschappelijke databases en -tijdschriften wisten ze de weg niet. Ze zochten op de verkeerde plek en negentig procent gebruikte de interfaces zoals ze een Google-zoekscherm gebruiken: zonder specificaties of beperkingen.

Bewakers die het toilet aanwijzen
In plaats van hulp te vragen, besloten studenten daarop regelmatig om een ander onderwerp te kiezen. Studenten zouden niet beseffen dat hun zoekvaardigheden tekortschieten, voeren onderzoekers van het ERIAL-project (Ethnographic Research in Illinois Academic Libraries) aan. Bovendien zouden ze te snel tevreden zijn en bibliothecarissen vooral zien als bewakers die hen het toilet kunnen wijzen.

Maar ook docenten en bibliotheekpersoneel zijn volgens de onderzoekers debet aan de gebrekkige zoekvaardigheden van studenten. Ze hebben een te rooskleurig beeld van de motivatie van de gemiddelde student en overschatten hun vaardigheden, waardoor ze hen zelden te hulp schieten.

De moraal: bibliothecarissen zijn helemaal niet overbodig zijn in een tijd waarin bronnen digitaal beschikbaar zijn.