Studenten springen in Hofvijver

Een groepje studenten is vanochtend in de Hofvijver gesprongen om een spandoek op te hangen op het Hofvijverseilandje. Met de kreet ‘onderwijs is een recht’ roepen ze studenten op morgen in Den Haag te komen demonstreren tegen de kabinetsplannen.

De studenten proberen “het hoofd boven water te houden” ondanks de regeringsplannen, licht een van de actievoerders toe. Dat is overigens gelukt: “De zwemmers zijn inmiddels lekker aan het douchen. De politie was net te laat om ons tegen te houden, ze sturen vast een bootje om het spandoek weg te laten halen.”

De demonstratie wordt georganiseerd door een aantal onafhankelijke studentencomités uit onder meer Nijmegen, Utrecht en Rotterdam. Ze willen zich niet neerleggen bij de langstudeerboete en de bezuinigingen op het hoger onderwijs. “We zijn teleurgesteld dat de LSVb geen acties meer organiseert. Ze werken hard daar en lobbyen is ook belangrijk, maar zonder druk van onderop heeft het weinig zin, denken wij.”

De organisatoren hingen de afgelopen week door het hele land spandoeken op. Ze verwachten vijfhonderd tot zevenhonderd studenten. Na de demonstratie gaan ze overleggen over hoe ze toekomstige studentenprotesten moeten aanpakken. “We moeten gaan kijken hoe we deze kabinetsplannen kunnen terugdraaien en nieuwe aanvallen op het onderwijs kunnen pareren. Voor je het weet wordt binnenkort het hele hoger onderwijs geprivatiseerd.”

Ook voor dinsdag staat een protest gepland. Dat wordt georganiseerd door een groep studenten ‘die zich zorgen maakt over het hoger onderwijs’. Die actie wordt onder meer gesteund door FNV Jong en de jongerenorganisaties van PvdA, SP en GroenLinks.

hoger onderwijs persbureau

Tags: demonstratie